справа № 2-а-6-08
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2008 року Каланчацький районний суд Херсонської
області
у складі: судді Кравченко К.В.
при
секретарі Мазур Л.П.,
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в смт. Каланчак справу за адміністративним
позовом ОСОБА_1до Лазурненської селищної
ради Скадовського району Херсонської області про визнання бездіяльності органу
місцевого самоврядування протиправною та зобов'язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 в січні 2008 року звернувся
до суду з адміністративним позовом до Лазурненської селищної ради
Скадовського району Херсонської області, в якому просив визнати бездіяльності
цієї ради щодо розгляду його заяви про надання земельної ділянки протиправною
та зобов'язати відповідача розглянути його заяву у відповідності та у терміни
до чинного законодавства.
В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 заявлений позов підтримав
та пояснив, що позивач в серпні 2007 року по пошті направив Лазурненській
селищній раді заяву про надання земельної ділянки для будівництва та
обслуговування житлового будинку в межах норм безоплатної приватизації, додавши
до заяви копію свого паспорту та ідентифікаційного номера. Дана заява отримана
відповідачем 22.08.2007р., про що свідчить поштове повідомлення про вручення
листа. Листом від 28.08.2007р. за №2-17-653 відповідач повідомив позивача, що
до заяви необхідно додати ще довідку з місцевого відділу земельних ресурсів про
відсутність в приватній власності
позивача земельних ділянок для будівництва і обслуговування житлового
будинку, господарських будівель і споруд. 04 вересня позивач звернувся до
Каланчацького відділу земельних ресурсів з заявою про надання зазначеної
довідки, але 07 вересня 2007 року в.о. начальника відділу земельних ресурсів
Каланчацького району йому було повідомлено листом за № 2273/02-06 про те, що
законодавством не передбачено подання такої довідки при звернення з заявою про
надання земельної ділянки. Оскільки відповідач не розглянув його заяву у
визначений законодавством термін і вимагає надання документів, які
законодавством в даному випадку не передбачені, просить задовольнити позовні
вимоги в повному обсязі.
Представник Лазурненської селищної
ради Гонтарук М.М. в судовому засіданні
позов не визнав та пояснив, що заява позивача надійшла до відповідача і була зареєстрована у відповідному журналі
за №653 28.08.2007р. Листом №2-17-653
від 28.08.2007р. позивача було повідомлено про те, що до його заяви необхідно
що додати довідку з місцевого відділу земельних ресурсів про відсутність в
приватній власності позивача земельних
ділянок для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських
будівель і споруд. Необхідність надання такої довідки обумовлена тим, для прийняття
рішення про надання громадянину земельної ділянки в межах норм безоплатної
приватизації селищна рада повинна мати інформацію про те, чи реалізував громадянин своє право на
безоплатну приватизацію раніше чи ні. При отриманні від позивача такої довідки
його заява буде розглянута відповідачем. Вважає, що дії відповідача
відповідають чинному законодавству і підстави для задоволення позову
відсутні.
Суд заслухавши пояснення сторін,
перевіривши матеріали справи та дослідивши надані сторонами докази, прийшов до
наступного.
Позивач ОСОБА_1 в серпні 2007 року звернувся до Лазурненської селищної ради
Скадовського району Херсонської області з заявою про надання йому під
будівництво житлового будинку та господарських будівель земельної ділянки в
межах норм безоплатної приватизації. Дана заява була відправлена позивачем по
пошті і вручена відповідачу 22.08.2007р., про що свідчить копія поштового
повідомлення про вручення.
Факт звернення позивача з вказаною заявою підтверджений в судовому
засіданні представником відповідача, і підтверджується також копією журналу
вхідної кореспонденції відповідача, відповідно до якого заява позивача
зареєстрована відповідачем 28.08.2007р. за №653.
28.08.2007р. відповідач направив позивачу лист за №2-17-653, в якому
повідомив про необхідність надати до заяви довідку з місцевого відділу
земельних ресурсів про відсутність в приватній власності позивача земельних ділянок для будівництва і
обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
За отриманням відповідної довідки позивач 04.09.2007р. письмово звернувся
до Каланчацького відділу земельних ресурсів, на що 07.09.2007р. за №2273/02-06
отримав відповідь в.о. начальника відділу земельних ресурсів Каланчацького
району про те, що законодавством не передбачено надання громадянами вказаної
довідки при звернені із заявою про надання безоплатно земельної ділянки.
Судом встановлено, що заява позивача про надання земельної ділянки під будівництво житлового будинку та
господарських будівель до цього часу відповідачем не розглянута.
Статтею 116 Земельного Кодексу України встановлено право громадян на
безоплатну приватизацію земельних ділянок у разі: а) приватизації земельних
ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних
ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських
підприємств, установ та організацій; в)одержання земельних ділянок із земель
державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації,
визначених цим Кодексом. Статтею 121 цього Кодексу встановлено право громадян
на безоплатну приватизацію земельних
ділянок із земель державної і комунальної власності для будівництва і
обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у селищах - не
більше 0,15 га.
Порядок звернення громадян з заявами про безоплатну приватизацію і розгляд
цих заяв визначений у ст. 118 ЗК України, відповідно до п.6 якої громадяни,
зацікавлені у приватизації земельної ділянки із земель державної і комунальної
власності для будівництва і обслуговування жилого будинку, подають заяву до
відповідної селищної ради за місцезнаходженням земельної ділянки; у заяві
зазначаються бажані розміри та мета її використання.
Відповідно до ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в
Україні” регулювання земельних відносин
є виключно компетенцією сільської ради, і таки питання вирішуються на пленарних
засіданнях ради.
Таким чином, суд вважає, що позивач, як громадянин України, має право на безоплатну приватизацію
земельної ділянки із земель державної і комунальної власності для будівництва і
обслуговування жилого будинку у розмірі не більше 0,25 га., і у визначений законом спосіб звернувся до
належної селищної ради з заявою про надання йому такої ділянки, в якій зазначив
її бажані розміри і мету її використання.
Пунктом 2 ст. 118 ЗК України визначено, що рішення органів місцевого
самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний
строк.
Відповідно до п.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій
чи бездіяльності суб'єктів владних
повноважень суди перевіряють чи прийняті вони
на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням обставин,
що мають значення для прийняття рішення, з дотриманням принципу рівності перед
законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
Згідно зі ст. 118 ЗК України за результатами розгляду заяви громадянина про
надання земельної ділянки селищна рада приймає рішення, яким, в разі згоди на
передачу ділянки у власність надає
дозвіл на розробку проекту її відведення або відмовляє громадянину у передачі
земельної ділянки у власність.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Суд вважає, що відповідач порушив вимогу ст. 118 ЗК України щодо
термінів розгляд заяви позивача про
надання земельної ділянки під будівництво житлового будинку та господарських
будівель.
Посилання представника відповідача на ту обставину, що заява позивача не
була розглянута оскільки позивач не
надав довідку з місцевого відділу земельних ресурсів про відсутність в його
приватній власності земельних ділянок для будівництва і обслуговування
житлового будинку суд до уваги не приймає, оскільки надання такої довідки
законодавством не передбачено і відповідач з цих підстав не мав права не
розглядати заяву позивача у відповідності
до вимог ст. 118 ЗК України.
Таким чином, позовні вимоги в частині визнання бездіяльності Лазурненської
селищної ради щодо не розгляду заяви позивача про надання земельної ділянки
протиправною є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до п. 2 ст. 11 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог
тільки у разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів
сторін, про захист яких вони просять.
Оскільки позивач просить захистити його права шляхом зобов'язання відповідача розглянути його заяву у
відповідності та у терміни до чинного законодавства, що по суті вже є
неможливим, оскільки визначені законодавством терміни розгляду заяви позивача
вже сплили, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог в цій частині
і зобов'язати відповідача розглянути заяву позивача про надання земельної
ділянки під будівництво і обслуговування жилого будинку на найближчій сесії
ради, але не пізніше ніж 30 днів з дня набрання чинності даним рішенням суду.
Відповідно до ст. 94 КАС України суд стягує з відповідача на користь
позивача здійснені ним документально
підтверджені судові витрати.
Керуючись ст. 8, 9, 12, 19, 158, 159, 160-163, 167, 174, 179 Кодексу
Адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1до Лазурненської
селищної ради Скадовського району Херсонської області задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської
області щодо не розгляду заяви
ОСОБА_1про надання земельної ділянки під будівництво і обслуговування
жилого будинку.
Зобов'язати Лазурненську селищну
раду Скадовського району Херсонської області розглянути заяву ОСОБА_1про
надання земельної ділянки під будівництво і обслуговування жилого будинку на
найближчій сесії цієї ради, але не пізніше ніж 30 днів з дня набрання чинності
даним рішенням суду.
Стягнути з Лазурненської селищної
ради Скадовського району Херсонської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 3,40 грн.
На постанову може бути подана апеляційна скарга до апеляційного суду
Херсонської області протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне
оскарження, яка в свою чергу подається протягом десяти днів з дня проголошення
постанови через Каланчацький районний суд Херсонської області.
Суддя: