У х в а л а
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня
2008 року
місто Київ
Київський апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді - Бараненка І.І.,
|
суддів: Бабенка К.А.,
|
Межевича М.В.,
|
при секретарі судового засідання - Калініній Л.М.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1 та представника третьої особи на
стороні позивача - Маліновської В.М.,
розглянувши у відкритому судовому
засіданні в приміщенні суду апеляційні скарги ОСОБА_2 (надалі - позивач),
Голови Ради суддів України - ОСОБА_3 (надалі - відповідач), Вищої ради юстиції
(надалі - третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на
предмет спору) та Волкова Олександра Федоровича (надалі - третя особа на
стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору) на
ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 квітня 2008 року в
адміністративній справі №5/136 (2-а-2787/08) за позовом ОСОБА_2 до VIII позачергового з'їзду
суддів України в особі Ради суддів України та її Голови - ОСОБА_3, треті особи:
Вища рада юстиції, суддя Верховного Суду України - Волков Олександр Федорович
про визнання протиправними та скасування рішень з'їзду суддів України,
в с т а н о в и в :
18 березня 2008
року суддя Вищого господарського суду ОСОБА_3 пред'явила до Окружного адміністративного суду міста Києва
позовну заяву, у якій,
посилаючись на порушення відповідачем положень Конституції України, норм
Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод, інших норм
права, просила, з урахуванням подальших доповнень, визнати протиправними та
скасувати рішення VIII позачергового з'їзду суддів України про припинення повноважень члена Вищої
ради юстиції - ОСОБА_3 від 26.06.2007р., та призначення членом Вищої ради
юстиції - Волкова О.Ф. від 07.12.2007р.
Ухвалою
Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 квітня 2008 року у
задоволенні клопотань ОСОБА_3 про забезпечення позову та Голови ради суддів
України - ОСОБА_3 про закриття провадження в адміністративній справі
відмовлено. Третіми особами без самостійних вимог на предмет спору залучено:
Вищу раду юстиції - на стороні позивача, та суддю Верховного Суду України
Волкова О.Ф. - на стороні відповідача.
Не погоджуючись
з даною ухвалою позивач, відповідач і треті особи, кожен окремо, подали
апеляційні скарги з вимогами про її часткове скасування та задоволення
відповідних клопотань.
В апеляційних
скаргах позивач і третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних
вимог на предмет спору, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм
процесуального права, просять, кожен окремо, скасувати ухвалу Окружного
адміністративного суду міста Києва від 16 квітня 2008 року в частині відмови у
задоволенні клопотання про забезпечення адміністративного позову та вжити
заходів забезпечення адміністративного позову.
В апеляційних
скаргах відповідач і третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє
самостійних вимог на предмет спору, вказуючи на порушення судом першої
інстанції норм процесуального права просять, кожен окремо, скасувати ухвалу
Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 квітня 2008 року в частині
про відмову у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі і
закрити провадження в даній справі.
Заслухавши
суддю-доповідача, пояснення та заперечення представників позивача і третьої особи на стороні позивача, яка не
заявляє самостійних вимог та, перевіривши доводи апеляцій і заперечень на них,
наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що
апеляційні скарги відповідача і третьої особи на стороні відповідача, яка не
заявляє самостійних вимог на предмет спору підлягають задоволенню, а апеляційні
скарги позивача і третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних
вимог на предмет спору - частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до
п.1 ч.1 ст.3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції (далі -
адміністративна справа) це переданий на вирішення адміністративного суду
публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої
влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або
інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі
законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
По справі
встановлено, що спірні правовідносини виникли з приводу рішень VIII позачергового з'їзду
суддів України про припинення повноважень члена Вищої ради юстиції - ОСОБА_3
від 26.06.2007р., та призначення членом Вищої ради юстиції - Волкова О.Ф. від
07.12.2007р.
Згідно ч.1
ст.112 Закону України «Про судоустрій України», найвищим органом суддівського
самоврядування є з'їзд суддів України.
Отже, предметом
спору є рішення органу суддівського самоврядування - VIII позачергового з'їзду суддів України з приводу припинення
повноважень члена Вищої ради юстиції - ОСОБА_3 та призначення членом Вищої ради
юстиції - Волкова О.Ф.
За змістом
п.п.4, 8 ч.2 ст.112 Закону України «Про судоустрій України», з'їзд суддів України
призначає членів Вищої ради юстиції та приймає рішення про припинення їх
повноважень відповідно до Конституції України і закону, розглядає інші питання
суддівського самоврядування.
Отже, питання
про призначення та припинення повноважень членів Вищої ради юстиції є питанням
суддівського самоврядування і відноситься до внутрішньої діяльності та
виключної компетенції з'їзду суддів України.
Згідно п.4 ч.2
ст.17 КАС України, компетенція адміністративних судів не поширюється на
публічно-правові справи щодо відносин, які відповідно до закону, статуту
(положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або
виключної компетенції.
Не дивлячись на
те, що за змістом п.п.1, 7 ч.1 ст.3 КАС України з'їзд суддів України є «іншим суб'єктом» владних повноважень при здійсненні ним владних
управлінських функцій на основі законодавства, розгляд позову ОСОБА_3 до з'їзду суддів України не
відноситься до компетенції адміністративних судів.
Відповідно до
вимог п.1 ч.1 ст.157 КАС України, суд закриває провадження у справі, якщо
справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Оскільки
провадження у справі, яку не належить розглядати в порядку адміністративного
судочинства, було помилково відкрите ухвалою Окружного адміністративного суду
міста Києва від 19 березня 2008 року за правилами Кодексу адміністративного
судочинства України, то провадження в даній справі належить закрити на підставі
п.1 ч.1 ст.157 КАС України.
Згідно ч.1
ст.203 КАС України, постанова або ухвала суду першої інстанції скасовується в
апеляційному порядку і провадження у справі закривається з підстав,
встановлених відповідно ст.ст.155 і 157 цього Кодексу.
Оскільки порушення
судом першої інстанції вимог п.1 ч.1 ст.157 КАС України є необхідною і
достатньою умовою для скасування ухвали Окружного адміністративного суду міста
Києва від 16 квітня 2008 року і закриття провадження у справі, решту доводів
апеляційних скарг сторін і третіх осіб, колегія суддів до уваги не приймає.
На підставі
викладеного та, керуючись ст.ст.157, 160, 198, 203, 205, 206 КАС України,
Київський апеляційний адміністративний суд,
у х в а л и в :
Апеляційні
скарги Голови Ради суддів України - ОСОБА_3 та Волкова Олександра Федоровича
задовольнити, а апеляційні скарги ОСОБА_2 та Вищої ради юстиції - задовольнити
частково.
Ухвалу Окружного
адміністративного суду міста Києва від 16 квітня 2008 року в адміністративній
справі №5/136 (2-а-2787/08) скасувати, а провадження у справі - закрити.
Дана ухвала
набирає законної сили з моменту її проголошення, проте на неї може бути подана
касаційна скарга до Вищого адміністративного суду України протягом одного
місяця з дня складення цієї ухвали у повному обсязі.
Головуючий
підпис
І.Бараненко
Судді:
підпис К.Бабенко
підпис М.Межевич
ДАНУ УХВАЛУ СКЛАДЕНО
У ПОВНОМУ ОБСЯЗІ 30 ТРАВНЯ 2008 РОКУ