справа№2-а-9029/08/2270(5)
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2009 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в складі: головуючого -судді -
Лабань Г.В. при секретарі: Вересняк А.А.
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління
Пенсійного фонду України у Красилівському районі про визнання незаконною
відмову в перерахунку пенсії інваліду 3-ї групи Чорнобильської катастрофи
передбачених ст. ст.50, 54 Закону України « Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та зобов'язання
провести перерахунок пенсії за період з 01.01 2007р. та виплату пенсії, -
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2008 року позивач звернувся з позовом до суду до Управління
Пенсійного фонду України у Красилівському районі (далі Управління) про визнання
незаконною відмову в перерахунку пенсії інваліду 3-ої групи Чорнобильської
катастрофи та зобов"язання провести перерахунок раніше призначеної пенсії,
виплата якої передбачена ст.ст.50, 54 Закону України від 28.02.1991 року№796-XII" Про соціальний
статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи"( далі -Закон№796).
В позовній заяві позивач вказує, що з 1 травня по 4 травня 1986 року приймав участь в
ліквідації наслідків на Чорнобильській АС, має статус учасника ліквідації
аварії наслідків на Чорнобильській АЕС, а з 7.05.1998 року -інвалід 3-ої групи
довічно і отримує пенсію в сумі 1054, 70 грн. Згідно зі ст.54 Закону
призначений розмір пенсії для інвалідів 3-ї групи повинен бути не меншим 6
мінімальних пенсій за віком, та відповідно до ст. 50-додаткова пенсія має
становити - 50% мінімальної пенсії за віком, однак пенсія виплачується у
меншому розмірі. 29 вересня2008 року позивач звернувся в Управління з письмовою
заявою про перерахунок пенсії відповідно до вимог ст.ст. 50, 54 Закону України
„ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи „ та п. 4 Порядку обчислення пенсії по інвалідності,
що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв"язку з
втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, і йому було
відмовлено. Позивач просив суд визнати дії відповідача про відмову у
задоволенні його вимог незаконними, зобов"язати відповідача провести
перерахунок основної та додаткової пенсії з січня 2007 року в розмірі не менше
шести мінімальних пенсій за віком та додаткової в розмірі-50 % мінімальної
пенсії за віком.
В судовому засіданні представник позивача доповнив позовні вимоги,
вказавши, що відмова в перерахунку пенсії як інваліду 3-ої групи Чорнобильської
катастрофи Управління є незаконною, оскільки суперечить ст.22 Конституції
України, де визначено, що „ При прийнятті законів або внесенні змін до чинних
законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. При
таких обставинах має застосовуватись в першу чергу Конституція, Закони України,
а потім постанови KM України. Якщо постанова KM України суперечить Закону України, то застосовується Закон України.
Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог,
вказавши, що пенсія позивачу обчислена відповідно до Постанови KM України від 30.05.1997
року №523 і розмір пенсії становить з 01.07.2008року-1057.70грн., основний
розмір-980грн., додаткова пенсія інваліду 3 групи внаслідок. ЧК- 74, 70грн.
Пенсію позивачу призначено та перераховано згідно постанови KM України №1 від
03.01.2002 року, ч.1 ст.28 Закону України „ Про державний бюджет на 2008 рік.
Ч.1 ст.28 Закону України „ Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування" щодо розрахунку пенсій, призначених відповідно до ч.4 ст.54
Закону України „ Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи та відповідно до Постанови КМУ від
16.07.2008 року №654" Про підвищення пенсійного забезпечення громадян „
мінімальний розмір пенсії інвалідам 2 групи , щодо яких встановлений
зв"язок з ЧК не може бути нижчий для осіб, які приймали участь 1986
році-980грн.
Дослідивши матеріали справи,
суд приходить до
висновку, що позов
підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи
(категорія 1), що підтверджується посвідченням НОМЕР_1.
Відповідно до ст.54 Закону України №796«Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та п.4 Порядку обчислення
пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій
у зв"язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, у
всіх випадках розміри пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв"язок
з ЧК не можуть бути нижчими по 3 - групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за
віком та додаткової в розмірі-50 % мінімальної пенсії за віком.
Таким чином, вихідним критерієм обрахунку основної та додаткової пенсій виступає
мінімальна пенсія за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком встановлений
статтею 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування» від 25.03.2005 року у розмірі прожиткового мінімуму, який щороку
затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет на
відповідний рік ( ч.3 ст.4 Закону України «Про прожитковий мінімум» від
15.07.1999 p.).
Статтею 62 Закону України від 19.12.2006 року №489-V" Про державний бюджет на
2007 рік" із змінами внесеними Законом України „ Про внесення змін до
Закону України" Про Державний бюджет на 2007 рік „затверджено прожитковий
мінімум на одну особу, яка втратила працездатність в розрахунку на місяць у
розмірі з 1.01. по1.4. 2007-380 грн. з 1 квітня -406 грн., з 1 жовтня - 411грн,
. з 1 квітня 410, 06 грн.. з 1 жовтня по 1 січня 2008 року - 415, 11 грн., з
січня по 1 квітня 2008 року - 470 грн., з 1 квітня по 1 липня - 481 грн. 10
коп., з 1 липня по 1 жовтня - 2008 року-становить 482 грн.
Частиною 3 вказаної статті установлено, що для визначення мінімального
розміру пенсії за віком відповідно до абзацу 1 частини 1 ст.28 Закону України
„Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" з 1 квітня
2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність,
визначений абзацом 5 частини 1 цієї статті, збільшений на 1 відсоток, що
складає відповідно 410 грн. 06 коп., 415 грн.11коп., 470грн., 481 грн.10коп.,
482грн.
Положення частини 3 ст.28 Закону України" Про загальнообов"язкове
державне пенсійне страхування" стосовно застосування мінімального розміру
пенсії за віком встановленого ч.1 цієї статті стосовно визначення розмірів
пенсій, призначених згідно з цим Законом не є перешкодою для застосування даної
величини для обрахування пенсій пов"язаних з мінімальною пенсією, оскільки
чинним законодавством не встановлено іншого крім передбаченого частиною 1 цієї
статті мінімального розміру пенсії за віком.
Обґрунтування позиції відповідача про те, що нарахування пенсії позивачу
проведено відповідно до ст. 50, та ч.5 ст.54 вказаного вище Закону України
визначає Кабінет Міністрів України, судом не можуть бути прийняті до уваги.
Відповідно до ст.22 Конституції України" При прийнятті законів або
внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу
існуючих прав та свобод".
При таких обставинах, виходячи із загальних засад пріоритетності законів
над підзаконними актами має застосовуватись в першу чергу Конституція України,
Закони України, а потім лише постанови KM України. Якщо постанова КС України суперечить закону України, то застосовується Закон України. В
даному випадку при розрахунку пенсії позивачу згідно ст.54 Закону України №796
застосуванню підлягає розмір прожиткового мінімуму для осі, які втратили
працездатність, встановленого в законі про Державний бюджет.
Суд заслухавши пояснення сторін, ретельно ознайомившись із матеріалами
справи вважає, що вимоги позивача про перерахунок пенсії з січня 2007 року по
1.01.2009року підлягають частковому задоволенню.
Із змісту відмови перерахунку пенсії від 13.10.2008 року за №113 /ш - 4
слідує , що вимоги позивача стосувались такого перерахунку за 2007- 2008 роки,
а тому суд вважає необхідним обмежитись вимогами за вказаний період. В судовому
засіданні з достовірністю встановлено, що позивач отримує пенсію з 07.0 5.1998 p., а тому вимоги
підлягають до задоволення з січня по 31 грудня 2007 року включно в повному
обсязі за мінусом отриманих виплат, оскільки за 2007 рік не було обмежень,
постанова була чинною.
Щодо позов них вимог позивача за 2008 рік, то ці вимоги підлягають
частковому задоволенню.
Конституційний Суд України рішенням № 10-рп/2008 року у справі за
конституційними поданнями Верховного Суду України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положень статі 65 розділу І, п. п. 61,
62, 63, 66, розділу II, п.3 розділу III Закону України „ Про
державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України" ї 101 народного депутата України щодо
відповідності Конституції України (конституційності) положень статі 67 розділу
І, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу II Закону України „ Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення
змін до деяких законодавчих актів України" (справа щодо предмета та змісту
закону про Державний бюджет України) про соціальні гарантії громадян) визнав
неконституційним положення ст..67 розділу І п.п.2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7
пункту 19, п.п.20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36=100
пункту З розділу II „ Внесення змін до деяких законодавчих актів України: та пункту 3 розділу III" Прикінцеві
положення" Закону України" Про Державний бюджет України на 2008 рік
та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Положення закону, визнані Конституційним Судом України неконституційними,
втрачають чинність від дня прийняття Судом відповідного рішення (ст.73 Закону
України «Про Конституційний Суд України» від 16.10.1996 р.)
Виходячи з наведеного вимоги позивача підлягають задоволенню з моменту
прийняття рішення КС
України і не розповсюджується на правовідносини, які існували
до 22 травня 2008 року.
Безпідставними є посилання представника відповідача на відсутність коштів
щодо забезпечення виплати зазначених пенсій у таких розмірах, оскільки органи
державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання
своїх зобов"язань, які встановлені статтею Конституції України (
254к/96-ВР) та статтями 50 та 54 Закону України „ Про статус та соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (
796-12) , щодо визначення розміру та виплати пенсій.
Відповідно до частини третьої статті 67 Закону України „Про статус та
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи" ( 796-12), яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі
збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність,
визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до
статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну
здоров'ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4категорій, та розмір щомісячної
компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового
мінімуму.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що дії управління
пенсійного фонду України у Красилівському районі, щодо відмови позивачу у
перерахунку пенсії є неправомірними, оскільки вони не відповідають вимогам
Закону України, згідно якого позивач має право на отримання пенсії відповідно
до ст. до ст.ст. 50, 54 Закону України № 796 з 01.01.2007року по 31.12.2007
року та починаючи з 22.05.2008 року. Позивач має право на призначення пенсії в
розмірі не нижчому 6 мінімальних пенсій за віком, та щомісячної додаткової
пенсії на шкоду, заподіяну здоров"ю, у розмірі 50% мінімальної пенсії за
віком.
Відповідно до ст. 256 КАС України необхідно допустити негайне виконання
постанови суду у межах суми стягнення за один місяць в розмірі 3536 грн.(544
грн. х 6 мін. пенсій за віком = 3264грн. -основна пенсія та додаткова пенсія 544грн.
х50% : 100%=272грн., 3264грн.+272грн.=3536грн.)
Керуючись ст.22 Конституції України, ст.54 Закону України « Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи», ст..ст.160-163 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 -
задовольнити частково. Визнати незаконною відмову Управління Пенсійного фонду
України в Красилівському районі про
проведенення перерахунку основної та додаткової пенсії ОСОБА_1 на підставі
ст.50, 543акону України « Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у Красилівському районі
здійснити перерахунок основної та додаткової пенсії інваліду З -ї групи
Чорнобильської катастрофи ОСОБА_1 з 01.01.2007р.по 31.12.2007р. та з 22.05.2008
року в розмірі не менше шести мінімальних пенсій за віком відповідно ст. 54 та
ст.50 щомісячної додаткової пенсії в розмірі - 50 % мінімальної пенсії за віком
Закону України" Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" та забезпечити в подальшому її
виплату відповідно до цього Закону.
Допустити негайне виконання судового рішення в межах суми платежу за один
місяць в розмірі 3536грн.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанову може бути оскаржено до апеляційного суду шляхом подачі заяви про
апеляційне оскарження постанови суду протягом десяти днів з дня проголошення
постанови. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів
після подання заяви про апеляційне оскарження.