Суддя-доповідач - Юрченко В.П.
Головуючий у 1 інстанції - Медінцева Н.М.
Україна
ДОНЕЦЬКИЙ
АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
Іменем України
05 травня 2009 року
справа № 2-а-101/09/0503
Колегія суддів Донецького апеляційного
адміністративного суду у складі:
головуючого
|
Юрченко
В.П.
|
суддів: при секретарі
|
Горбенко
К.П., Лях О.П. Запорожцевій
Г.В.
|
розглянувши
у відкритому апеляційну скаргу позивача
|
судовому
засіданні ОСОБА_1
|
на
постанову
|
Артемівського
міськрайонного суду Донецької області
|
від
|
17
лютого 2009 року
|
у
адміністративній справі
|
№
2-а-101/09
|
за позовом
|
ОСОБА_1
|
До Третя особа
|
Артемівської
міської ради Постійно діюча
міжвідомча комісія виконавчого комітету Артемівської міської ради
|
про
|
визнання
дій незаконними та зобов'язання надати дозвіл на відключення від мережі
опалення та гарячого водопостачання,
|
В
С Т А Н О В И Л А :
Позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Артемівської
міської ради про визнання неправомірним рішення. В обґрунтування позову
вказано, що вона є власником і мешканцем
квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_1. При звернені до відповідача з
заявою про надання дозволу про
відключення квартири від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання для встановлення індивідуального (автономного) опалювального приладу, вона отримала відмову,
яку вважає необґрунтованою, оскільки вона не бажає отримувати послуги з
теплопостачання, крім того, відповідно до ст.24 Закону України «Про
теплопостачання» вона має право вибирати
одного або декілька джерел теплової енергії. Вказане право також
закріплене п.24 постанови Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 року.
Постановою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 17 лютого 2009 року в
задоволені позову відмовлено. Суд першої інстанції визнав дії відповідача
правомірними, оскільки відключення від
центральної мережі теплопостачання
можливо тільки при наявності технічних умов, які відсутні.
З вказаною постановою не
погодилась позивач, подавши апеляційну скаргу на обґрунтування якої вказує про
порушення судом норм матеріального
права, вказуючи, що вона має право
відповідно до закону на відключення від системи централізованого
опалення.
В судове засідання позивач, та
представник відповідача не з*явились, про час та місце апеляційного розгляду
повідомлені належним чином.
Колегія суддів прийшла до
висновку про відсутність перешкод
розгляду справи у відсутності позивача, відповідача та представника
третьої особи.
Перевіривши матеріали справи,
обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія вважає, що рішення суду підлягає
скасуванню з таких підстав.
Судом першої та апеляційної
інстанції встановлено, що позивач ОСОБА_1
є власником квартири НОМЕР_1,
розташованої за адресою: АДРЕСА_1.
Вказана квартира підключена до
мережі центрального опалення та гарячого водопостачання.
З метою встановлення
індивідуального опалення в зв'язку з неналежним опаленням квартири, позивач
звернулась з заявою до відповідача про надання дозволу на відключення від
мережі центрального опалення, на що отримала відмову, яка стала предметом
позову. Відмова від 20.11.2008 року №
483 надана секретарем міжвідомчої комісії виконавчого комітету з питань по
відключенню окремих житлових будинків від мереж ЦО та ГВП (а.с.9).
Колегія суддів приходить до
висновку, що вказана відмова прийнята всупереч встановленому порядку
розгляду заяви та всупереч вимогам нормативно-правових актів
України, які регулюють вказані питання.
Правовідносини, які склались між
сторонами регулюються Законами України «Про теплопостачання», «Про
житлово-комунальні послуги» та іншими нормативно-правовими актами.
Закон України «Про
житлово-комунальні послуги», визначає основні засади організаційних,
господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних
послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та
обов'язки. Статтею 1 цього Закону визначено, що житлово-комунальні послуги -
це результат господарської діяльності,
спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і
нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд
відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил. Комунальні послуги це результат господарської
діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у
забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та
електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку,
встановленому законодавством.
Пунктом 6 статті 26 вказаного
Закону визначено право споживача
відмовитись від користування послугою виконавця або виробника.
Законом України «Про теплопостачання» визначено основні правові, економічні та організаційні
засади діяльності на об'єктах сфери теплопостачання та регулює відносини,
пов'язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням
теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення
енергоефективності функціонування систем теплопостачання, створення і
удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників
сфери теплопостачання.
Статтею 24 цього Закону встановлені
права та основні обов'язки споживача теплової енергії, в тому числі вибір
одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій,
якщо це можливо за існуючими технічними умовами. Цією статтею також встановлено, що захист прав споживачів
теплової енергії, а також механізм реалізації захисту цих прав регулюються цим
Законом, Законом України "Про захист прав споживачів", іншими
нормативно-правовими актами.
Статтею 5 Закону України «Про
захист прав споживачів» визначено, що держава забезпечує споживачам захист їх
прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації,
необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання
продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції
іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній
для підтримання здоров'я і життєдіяльності.
Аналіз зазначених положень
законів дає підстави стверджувати, що їх метою є максимально можливий захист споживача, та
встановлює вільний вибір необхідних та достатніх послуг. Тобто, законодавець
визначив пріоритет права споживачів на
свій розсуд обирати вид необхідних послуг, їх кількість та якість.
Постановою Кабінету
Міністрів України від 21 липня 2005 року
№ 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання
холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання
послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і
водовідведення.
Пунктом 24 та 25 цих Правил
визначено, що споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з
централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів
від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у
порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань
житлово-комунального господарства.
На виконання п.25 цих
Правил наказом Міністерства будівництва,
архітектури та житлово-комунального господарства України № 4 від 22.11.2005
року затверджено Порядок відключення окремих
житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої
води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання. Вказаний
Порядок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства з питань
житлово-комунального господарства N 169 від 06.11.2007, яким виключено право
споживача послуг окремого приміщення житлового будинку відмовитись від отримання
послуг централізованого опалення та постачання гарячої води
відповідно саме до цього Порядку.
Рішенням виконавчого комітету Артемівської міської
ради від 1.10.2008 року № 768 створена постійно
діюча міжвідомча комісія виконавчого комітету для розгляду питання щодо
відключення окремих житлових будинків
від мереж централізованого
опалення і гарячого водопостачання
у м. Артемівську та затверджено склад
цієї комісії та Положення про комісію.
Вказаним Положенням затверджено
порядок розгляду заяв щодо
відключення від мережі централізованого
опалення і гарячого водопостачання.
Оскільки комісія є колегіальним
органом, то рішення має прийматись на її засіданні.
Згідно наданої заявнику відмови вбачається, що рішення
приймалось Артемівським комунальним
підприємством «Архітектурно-планувальне бюро», та підписано секретарем комісії Г.І.Шпичка. Згідно рішення виконкому
про створення комісії вбачається, що Шпичка Г.І. є директором цього
підприємства. Вказане дає підстави стверджувати, що рішення приймалось не на засіданні комісії.
Крім того, за змістом відмови можна зробити
висновок, що заява позивача фактично взагалі не розглядалась на засіданні
комісії, оскільки в відповіді зроблено
посилання на узагальнююче рішення комісії
про неможливість взагалі від відключення від мережі центрального теплопостачання і встановлення
індивідуального опалення в окремих
квартирах.
Вказане дає підстави для
часткового задоволення позову та зобов'язання міжвідомчої комісії виконавчого
комітету для розгляду питань щодо відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення і
гарячого водопостачання у м. Артемівську, яке залучено до участі у
справі як третя особа на стороні відповідача,
розглянути заяву позивача з проханням
відключення її квартири від
мережі централізованого опалення.
Порушення встановленого порядку розгляду
звернення на засіданні комісії, яке
залишилось поза увагою суду першої інстанції є підставою для
скасування рішення суду.
На підставі вищевикладеного, керуючись
ст.ст.22, 195-196, ст. 202, ст.205, ст.206, ст. 211, ст. 254 Кодексу
адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову
Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 17 лютого 2009 року по
справі № 2-а-101/09 - задовольнити частково.
Постанову
Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 17 лютого
2009 року по справі за позовом ОСОБА_1
до Артемівської міської ради про визнання дій незаконними та зобов'язання надати дозвіл
на встановлення індивідуального
опалювального приладу - скасувати .
Зобов'язати міжвідомчу комісію виконавчого комітету для
розгляду питання щодо відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення і
гарячого водопостачання у м. Артемівську, створену рішенням виконавчого
комітету Артемівської міської ради від 01.10.2008 року № 768,
розглянути у встановленому порядку заяву ОСОБА_1 про відключення від централізованої системи опалення і
встановлення індивідуального опалення.
Постанова
набирає законної сили з моменту проголошення.
Постанова
може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом одного
місяця з дня складення в повному обсязі.
Вступна та резолютивна
частина постанови проголошена в судовому
засіданні 05 травня 2009 року, в повному
обсязі постанова складена 12 травня 2009
року.
Головуючий
В.П. Юрченко
Судді
К.П.Горбенко
О.П. Лях