ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2009 року
|
|
м. Київ
|
|
|
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого
|
Цуркана М.І.,
|
суддів:
|
Гашицького О.В.,
|
|
|
|
Мойсюка М.І., Розваляєвої Т.С.,
|
|
|
|
Юрченка В.В.,
|
|
|
розглянувши у порядку письмового провадження
адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду
України в м. Артемівську Донецької області про стягнення утриманих сум пенсії
та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії, яка переглядається за касаційною
скаргою управління Пенсійного фонду України в м. Артемівську Донецької області
на постанову Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 16 липня
2007 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23
листопада 2007 року
у с т а н о в и л а :
У січні 2007 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до
управління Пенсійного фонду (УПФ) України в м. Артемівську Донецької області
про стягнення утриманих сум пенсії та зобов'язання здійснити перерахунок
пенсії.
Зазначав, що постановою Артемівського міськрайонного суду
Донецької області від 06 квітня 2006 року УПФ України в м. Артемівську
Донецької області зобов'язано призначити йому пенсію за правилами статті 55
Закону України від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ «Про статус
і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи».
Пенсія із заниженням віку призначена 10 липня 2006 року.
Однак, ухвалою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 13
квітня 2007 року роз'яснено, що пенсія повинна бути призначена з 29 листопада
2004 року.
Виконавши рішення суду, пенсійний орган утримав 1387,88
грн як різницю між фактично отриманою сумою пенсії за період з вересня 2006
року по травень 2007 року та
призначеною за рішенням суду.
04 квітня 2007 року він звернувся до відповідача із заявою
про перерахунок пенсії за правилами частини четвертої статті 42 Закону України
від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування» (Закон №1058-IV).
Перерахунок проведено з 14 травня 2007 року з посиланням
на необхідність подачі заяви на бланку встановленого зразка.
Посилаючись на неправомірність дій пенсійного органу, просив стягнути з УПФ
України в м. Артемівську Донецької області суму
необгрунтовано утриманої пенсії у розмірі 1387,88 грн, зобов'язати відповідача
зробити перерахунок пенсії як непрацюючому пенсіонеру, відповідно до поданої
заяви та стягнути матеріальну шкоду у розмірі 10000 грн.
Постановою Артемівського міськрайонного суду Донецької
області від 16 липня 2007 року,
залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від
23 листопада 2007 року, позов задволено частково. Стягнуто з управління
Пенсійного фонду на користь ОСОБА_1 суму утриманої пенсії та зобов'язано
зробити перерахунок пенсії позивача як працюючому пенсіонеру з 04 квітня 2007
року.
У касаційній скарзі УПФ України в м. Артемівську Донецької
області, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального
права, просить оскаржувані рішення скасувати.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної
скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає
задоволенню.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації
наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції 2 категорії.
29 листопада 2004 року позивач звернувся до УПФ України
в м. Артемівську
Донецької області із заявою про призначення пенсії із зниженням пенсійного віку
на 10 років, однак отримав відмову мотивовану відсутністю необхідної кількості
робочих днів у зоні відчуження.
Постановою Артемівського міськрайонного суду
Донецької області від 06 квітня
2006 року, залишеною без змін ухвалою апеляційного суду Донецької області від
02 червня 2006 року, дії УПФ України в м. Артемівську Донецької області
вазнанні незаконними і зобов'язано управління призначити ОСОБА_1 пенсію
відповідно до вимог статті 55 Закону України «Про
статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи».
Рішення суду управлінням Пенсійного фонду виконано,
пенсія призначена 10 липня 2006 року.
Згідно з роз'ясненням Артемівського міськрайонного суду
Донецької області від 13 квітня 2007 року пенсія із заниженням пенсійного віку
на 10 років позивачу повинна бути призначена з 29 листопада 2004 року, тобто з
моменту його звернення із заявою.
Розпорядженням УПФ України в м. Артемівську Донецької
області від 14 травня 2007 року
№183019 ОСОБА_1 призначення пенсія, а згідно з протоколом індивідуального перерахунку пенсії
від 14 травня 2007 року за період з вересня 2006 року по травень 2007 року
утримано як борг загальну суму 1387,88 грн.
Також встановлено, що 04 квітня 2007 року ОСОБА_2
звернувся із заявою про перерахунок пенсії як особа, яка після призначення
пенсії продовжувала працювати.
Відповідачем перерахунок зроблено з 14 травня 2007 року,
посилаючись на подачу позивачем заяви на бланку відповідного зразка лише цього
дня.
Задовольнивши позов, суд першої інстанції, а апеляційний
суд погодившись з таким висновком виходив з того, що суми виплачених надміру
пенсій можуть стягуватися з пенсіонера тільки у зв'язку із зловживаннями з його
боку або поданням страхувальником недостовірних даних, а для звернення до
пенсійного фонду за призначенням, перерахунком, відновленням або переведенням з
одного виду пенсії на інший чинне законодавство не зобов'язує громадян подавати
заяви на певному бланку.
З таким висновком погоджується і колегія суддів Вищого
адміністративного суду України.
Статтею 50 Закону України «Про загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування» передбачено, що суми пенсій, виплачені надміру
внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником
недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або
стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в
судовому порядку.
Тобто, перелік підстав для утримання надміру виплачених
сум пенсії є вичерпним. Перерахунок пенсії за рішенням суду до таких підстав не
віднесено.
Що стосується перерахунку пенсії працюючому пенсіонеру,
то з матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся із заявою,
зареєстрованою управлінням Пенсійного фонду 04 квітня 2007 року.
Відповідно до пункту 5 Порядку подання та оформлення
документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України
«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (Порядок),
затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада
2005 року №22-1 днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що
призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або
переведення з одного виду пенсії на інший.
Якщо заява пересилається поштою (крім випадків
призначення (поновлення) пенсій), днем звернення за пенсією вважається дата, що
зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.
Згідно з підпунктом 1 пункту 37 цього Порядку орган, що
призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, відстрочку часу її
призначення, перерахунок та відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а
також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з
відповідною заявою (додаток 4).
Доводи касаційної скарги щодо необхідності подачі заяви
про перерахунок пенсії лише встановленого зразка є помилковими, оскільки право
особи на пенсійне забезпечення пов'язується з моментом звернення за
призначенням (перерахунком) пенсії і не може залежати від дотримання формальних
вимог, встановлених підзаконним актом.
Більше того,
Порядком встановлений механізм прийняття, оформлення і розгляду поданих документів,
а саме, передбачено, що у разі, якщо до заяви про призначення, відновлення
пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово
повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в
заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть
подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання
додаткових документів, то днем звернення за пенсією вважається день приймання
заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця
відправлення заяви.
Якщо документи, які необхідно подати додатково, протягом
трьох місяців не подані, пенсія за згодою особи призначається, відновлюється за
наявними документами. У подальшому при надходженні додаткових документів пенсія
перераховується зі строків, передбачених пунктом четвертим статті 45 Закону.
Таким чином, звернення за перерахунком пенсії може
здійснюватися в будь-який після виникнення права на перерахунок час шляхом
подання до пенсійного органу заяви та необхідних документів. Вимоги щодо виду,
форми заяви та інше, реалізуються на етапі прийняття та оформлення документів і
не впливають на момент з якого перераховується пенсія.
За обставин, коли суди дали належну оцінку доказам у
справі, повно встановили характер спірних відносин і правильно застосували до
них норми матеріального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не
спростовують, оскільки ґрунтуються на помилковому трактуванні наведених
правових норм, то суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без
задоволення, а судові рішення - без змін.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 222, 223, 224, 230, 231
Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду
України в м. Артемівську Донецької області залишити без задоволення, а постанову Артемівського міськрайонного суду Донецької
області від 16 липня 2007 року та ухвалу Донецького апеляційного
адміністративного суду від 23 листопада 2007 року - без змін.
Ухвала
набирає законної сили з моменту її проголошення і може
бути оскаржена до Верховного Суду України лише за винятковими обставинами у
строк та у порядку визначеними статтями 237 - 239 КАС України.
Головуючий М.І. Цуркан
Судді:
О.В. Гашицький
М.І. Мойсюк
Т.С. Розваляєва
В.В. Юрченко