ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
02
липня 2009 р.
Справа № 2а-18037/09/0370
Волинський
окружний адміністративний суд в складі:
головуючого
-судді Валюха В.М.,
при
секретарі Польовій М.М.,
з участю
позивача ОСОБА_1,
представників
відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за
позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_4 до Головного державного санітарного лікаря
міста Луцька та Луцького району про визнання нечинним подання про відсторонення
від роботи або іншої діяльності від 13 лютого 2009 року № 35, зобов'язання
утриматися від подальших дій по відстороненню від відвідування дитиною
дошкільного навчального закладу,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 в
інтересах ОСОБА_4 звернувся з адміністративним позовом до Головного державного
санітарного лікаря міста Луцька та Луцького району про визнання нечинним
подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності від 13.02.2009 року
№35.
Позовні
вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_4 з жовтня 2008 року відвідує дошкільний
навчальний заклад НОМЕР_1 міста Луцька. При поступленні до дошкільного
навчального закладу ОСОБА_4 пройшов медичне обстеження, є здоровим, що
стверджується відповідним обхідним листом. В зв'язку із численними
повідомленнями в засобах масової інформації про смертельні випадки внаслідок
проведення щеплень та ускладненнями, які виникають після щеплень, позивач разом
із дружиною вирішили відмовитися від усіх профілактичних щеплень та біопроб,
про в Луцькій міській дитячій поліклініці написали відповідну заяву. 26.03.2009
року посадовими особами дошкільного навчального закладу НОМЕР_1 міста Луцька
ОСОБА_4 було не допущено до відвідування даного закладу у зв'язку з тим, що
Головний державний санітарний лікар міста Луцька та Луцького району вніс
подання від 13.02.2009 року № 35, яким відсторонив дитину від відвідування
дошкільного навчального закладу, оскільки ОСОБА_4 не пройшов профілактичного
щеплення проти поліомієліту. Позивач вважає, що має право відмовитися від
проведення щеплень, а тому подання про відсторонення від роботи або іншої
діяльності від 13.02.2009 року № 35 є протиправним, такими діями відповідача
порушується право дитини на здобуття освіти.
В судовому
засіданні позивач адміністративний позов підтримав з підстав, викладених у
позовній заяві, та пояснив, що після народження сина йому було проведено
тринадцять обов'язкових профілактичних щеплень. В подальшому в Інтернеті та в
інших засобах масової інформації позивач прочитав негативні статті про
вакцинацію, зокрема, про смертельні випадки внаслідок проведення щеплень та
ускладнення, які виникають після щеплень, використання шкідливих речовин при
виготовленні вакцин, в зв'язку з чим від з дружиною вирішили відмовитися від усіх
щеплень, в тому числі від профілактичного щеплення проти поліомієліту при
досягненні дитиною вісімнадцятимісячного віку. Вважає, що відповідач, внісши
подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності від 13.02.2009 року №
35, порушив право дитини на здобуття освіти, а примушування до проведення
щеплення є протиправним. Тому позивач просить визнати нечинним подання
Головного державного санітарного лікаря міста Луцька та Луцького району про
відсторонення від роботи або іншої діяльності від 13.02.2009 року № 35. Крім
того, позивач подав заяву про зміну позовних вимог та просить також зобов'язати
відповідача утриматися від подальших дій по відстороненню від відвідування
дитиною дошкільного навчального закладу.
Представники
відповідача, кожен зокрема, в судовому засіданні адміністративний позов не
визнали та пояснили, що подання Головного державного санітарного лікаря міста
Луцька та Луцького району про відсторонення від роботи або іншої діяльності від
13.02.2009 року № 35 внесено відповідно до вимог чинного законодавства України
та у зв'язку з тим, що ОСОБА_4 не проведено профілактичного щеплення проти
поліомієліту із застосуванням оральної поліомієлітної вакцини при досягненні
ним вісімнадцятимісячного віку, а тому він не може відвідувати дошкільний навчальний
заклад НОМЕР_1. Після народження ОСОБА_4 йому було проведено тринадцять
обов'язкових профілактичних щеплень, згідно календаря щеплень до досягнення
ОСОБА_4 шестирічного віку йому необхідно провести лише одне обов'язкове
профілактичне щеплення, а саме щеплення проти поліомієліту із застосуванням
оральної поліомієлітної вакцини при досягненні ним вісімнадцятимісячного віку.
При цьому, були відсутні медичні протипоказання для проведення ОСОБА_4 щеплення
проти поліомієліту у вісімнадцятимісячному віці, відсутні медичні
протипоказання для проведення такого щеплення і на даний час. Представники
відповідача просять в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Заслухавши
пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд
приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити
повністю.
Судом
встановлено, що ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1 року народження, з жовтня 2008 року
відвідував дошкільний навчальний заклад НОМЕР_1 міста Луцька. Після народження
йому було проведено тринадцять обов'язкових профілактичних щеплень, проте
згідно календаря щеплень за відсутності медичних протипоказань ОСОБА_4 не було
проведено обов'язкове профілактичне щеплення проти поліомієліту із
застосуванням оральної поліомієлітної вакцини при досягненні ним
вісімнадцятимісячного віку, оскільки його батьки відмовилися від проведення
щеплення. При поступленні до дошкільного навчального закладу, під час
проходження медичного обстеження 02.09.2008 року батьки ОСОБА_4 - ОСОБА_1 та
ОСОБА_5 подали головному лікарю Луцької міської дитячої поліклініки письмову
заяву, в якій вказали, що відмовляються від подальших вакцинацій, ревакцинацій
та біопроб через наявність у їхньому складі токсичних компонентів, за
результатами міжнародних досліджень такі речовини є причинами виникнення та
розвитку різних хвороб, а також відмовляються від деяких щеплень з етичних
міркувань через використання у виробництві ряду вакцин диплоїдних клітин тканин
абортованих плодів людини. 13.02.2009 року Головний державний санітарний лікар
міста Луцька та Луцького району, розглянувши матеріали перевірки стану
імунопрофілактики по дошкільному навчальному закладу НОМЕР_1, вніс подання №
35, яким відсторонив ОСОБА_4 від відвідування дошкільного навчального закладу у
зв'язку з тим, що ОСОБА_4 не пройшов профілактичного щеплення проти
поліомієліту із застосуванням оральної поліомієлітної вакцини при досягненні
вісімнадцятимісячного віку. В подальшому завідувач та медпрацівник дошкільного
навчального закладу НОМЕР_1 не допустили ОСОБА_4 до відвідування даного
закладу. Вказані фактичні обставини підтверджуються поясненнями осіб, які
беруть участь у справі, копією подання Головного державного санітарного лікаря
міста Луцька та Луцького району про відсторонення від роботи або іншої
діяльності від 13.02.2009 року №35, заявою про відмову від щеплень від
02.09.2008 року.
Відповідно
до ст. 10 Основ законодавства про охорону здоров'я громадяни України
зобов'язані піклуватися про своє здоров'я та здоров'я дітей, не шкодити здоров'ю
інших громадян, у передбачених законом випадках проходити профілактичні медичні
огляди і робити щеплення.
Згідно із
ст. 5 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного
благополуччя населення» громадяни зобов'язані піклуватися про своє здоров'я та
здоров'я і гігієнічне виховання своїх дітей, не шкодити здоров'ю інших
громадян, проходити обов'язкові медичні огляди та робити щеплення у
передбачених законодавством випадках. Як передбачено ч. 1 ст. 27 цього ж
Закону, профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на
туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є
обов'язковими.
Відповідно
до ч. 1, ч. 6, ч. 7 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних
хвороб» профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту,
правця, туберкульозу є обов'язковими і включаються до календаря щеплень.
Профілактичні щеплення проводяться після медичного огляду особи в разі
відсутності у неї відповідних медичних протипоказань. Особам, які не досягли
п'ятнадцятирічного віку чи визнані у встановленому законом порядку
недієздатними, профілактичні щеплення проводяться за згодою їх об'єктивно
інформованих батьків або інших законних представників цих осіб. Якщо особа та
(або) її законні представники відмовляються від обов'язкових профілактичних
щеплень, лікар має право взяти у них відповідне письмове підтвердження, а в
разі відмови дати таке підтвердження - засвідчити це актом у присутності
свідків. Згідно із ч. 2 ст. 15 цього ж Закону дітям, які не отримали
профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих
закладів не дозволяється.
Згідно із
абзацом шостим ч. 1 ст. 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та
епідеміологічного благополуччя населення» підприємства, установи і організації
зобов'язані усувати за поданням відповідних посадових осіб державної
санітарно-епідеміологічної служби від роботи, навчання, відвідування дошкільних
закладів осіб, які є носіями збудників інфекційних захворювань, хворих на
небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, або осіб, які були в контакті з
такими хворими, з виплатою у встановленому порядку допомоги з соціального
страхування, а також осіб, які ухиляються від обов'язкового медичного огляду
або щеплення проти інфекцій, перелік яких встановлюється центральним органом
виконавчої влади в галузі охорони здоров'я. Відповідно до п. «е» ч. 1 ст. 42
цього ж Закону головні державні санітарні лікарі (їх заступники) застосовують
такі заходи для припинення порушення санітарного законодавства, як внесення
власникам підприємств, установ, організацій або уповноваженим ними органам
подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності осіб, зазначених у
абзаці шостому частини першої статті 7 цього Закону.
Згідно із
Календарем профілактичних щеплень в Україні, затвердженого наказом Міністерства
охорони здоров'я України від 03.02.2006 року № 48 (зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 02.06.2006 року за № 665/12539), щеплення проти
поліомієліту є обов'язковим при досягненні дитиною вісімнадцятимісячного віку,
при цьому для профілактики поліомієліту застосовується оральна поліомієлітна
вакцина.
Відповідно
до п. 1.2, п. 1.2.5, п. 2.3, п. 2.4, п. 2.8, п. 3.1 Інструкції про порядок
внесення подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності,
затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14.04.1995 року
№ 66 (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.08.1995 року № 270/806),
відстороненню від роботи або іншої діяльності підлягають особи, які ухиляються
від щеплення проти інфекцій, перелік яких встановлюється Міністерством охорони
здоров'я України. Особами, які ухиляються від щеплення проти інфекцій,
визнаються громадяни або їх неповнолітні діти, які необґрунтовано відмовились
від профілактичного щеплення з метою запобігання захворюванню на туберкульоз,
поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір. Подання про відсторонення від
роботи або іншої діяльності - це письмовий організаційно-розпорядчий документ
державної санітарно-епідеміологічної служби України, який зобов'язує власників
підприємств, установ, організацій або уповноважений ним орган у встановлений
термін усунути від роботи або іншої діяльності зазначених у поданні осіб.
Підставою для внесення подання можуть бути дані з акта перевірки об'єкта,
довідка з медичних закладів тощо. Умовами, внаслідок яких особа відсторонюється
від роботи або іншої діяльності і до виконання яких допуск її до роботи або
іншої діяльності заборонений є відсутність відомостей про щеплення проти
інфекцій. Усунення від роботи або іншої діяльності здійснюється власником
підприємства або уповноваженим ним органом (посадовою особою) шляхом видання
наказу (дачі усного розпорядження з послідуючим виданням наказу) та вжиття
заходів по контролю за його виконанням.
З
урахуванням наведених норм чинного законодавства України суд приходить до
висновку, що проведення щеплення проти поліомієліту із застосуванням оральної
поліомієлітної вакцини при досягненні дитиною вісімнадцятимісячного віку є
обов'язковим, та проводиться за згодою об'єктивно інформованих батьків дитини,
які мають право відмовитися від такого щеплення. При цьому, відмова батьків від
проведення щеплення буде вважатися обґрунтованою, якщо існують відповідні
медичні протипоказання для проведення вакцинації. Разом з тим, необґрунтована
(тобто, з інших, ніж наявність медичних протипоказань, причин) відмова батьків
від обов'язкового профілактичного щеплення з метою запобігання захворюванню на
поліомієліт є підставою для відсторонення такої дитини від відвідування
дошкільного навчального закладу.
Таким чином,
суд приходить до висновку, що батьки ОСОБА_4 необґрунтовано відмовилися від
обов'язкового профілактичного щеплення проти поліомієліту із застосуванням
оральної поліомієлітної вакцини при досягненні дитиною вісімнадцятимісячного
віку, оскільки така відмова не пов'язана із наявністю відповідних медичних
протипоказань для проведення вакцинації. Оскільки мала місце необґрунтована
відмова батьків ОСОБА_4 від обов'язкового профілактичного щеплення проти
поліомієліту із застосуванням оральної поліомієлітної вакцини при досягненні
дитиною вісімнадцятимісячного віку, відсутні медичні протипоказання для
проведення такого щеплення, тому відповідач в межах повноважень та у
визначеному законом порядку вніс подання від 13.02.2009 року №35 про відсторонення дитини від відвідування
дошкільного навчального закладу НОМЕР_1, в зв'язку з чим відсутні підстави для
визнання такого подання незаконним.
Суд не бере
до уваги твердження позивача про порушення відповідачем права на освіту
ОСОБА_4, яке передбачене Конституцією та законами України, оскільки ч. 2 ст. 15
Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» прямо передбачено,
що дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень,
відвідування дитячих закладів не дозволяється. Крім того, оскільки відповідно
до ч. 2 ст. 11 Закону України «Про дошкільну освіту» дошкільний навчальний
заклад створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання
дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно
до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання, тому відвідування
дошкільних навчальних закладів дітьми, які не пройшли обов'язкових
профілактичних щеплень, порушуватиме права інших дітей, що пройшли такі
щеплення, на безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання
відповідно до санітарно-гігієнічних вимог.
Таким чином,
адміністративний позов в частині визнання нечинним подання Головного державного
санітарного лікаря міста Луцька та Луцького району про відсторонення від роботи
або іншої діяльності від 13.02.2009 року №35 до задоволення не підлягає.
Крім того,
оскільки подання Головного державного санітарного лікаря міста Луцька та
Луцького району про відсторонення від роботи або іншої діяльності від
13.02.2009 року №35, як встановлено судом, відповідає вимогам закону, тому
позовна вимога про зобов'язання відповідача утриматися від подальших дій по
відстороненню від відвідування дитиною дошкільного навчального закладу також до
задоволення не підлягає.
Керуючись ч.
3 ст. 160, ст. 163 КАС України, на підставі ст. ст. 27, 42 Закону України «Про
забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», ст. ст.
12, 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», ст. 10
Основ законодавства про охорону здоров'я, суд
ПОСТАНОВИВ:
В
задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_4 до Головного
державного санітарного лікаря міста Луцька та Луцького району про визнання
нечинним подання про відсторонення від роботи або іншої діяльності від 13
лютого 2009 року №35, зобов'язання утриматися від подальших дій по
відстороненню від відвідування дитиною дошкільного навчального закладу
відмовити повністю.
Постанова
набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне
оскарження, встановленого ст. 186 КАС України, якщо таку заяву не було подано.
Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була
подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної
сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги
постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення
апеляційного розгляду справи.
Постанова
може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання
заяви про апеляційне оскарження та апеляційної скарги до Львівського
апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний
суд. Заява про апеляційне оскарження постанови
подається протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі,
тобто з 07 липня 2009 року. Апеляційна скарга на постанову подається протягом
двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга
може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо
скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне
оскарження. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її
подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя
В.М.Валюх