КИЇВСЬКИЙ
АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2009
року м.
Київ
Київський
апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого
судді Горбань
Т.І.
Суддів: Василенка
Я.М.
Малиніна В.В.
при
секретарі Рибалка Г.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в
м. Києві апеляційну скаргу Всеукраїнської громадської
організації «Кінологічна Спілка України» на постанову Окружного
адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2008 року у справі за
адміністративним позовом Всеукраїнської громадської організації «Кінологічна
Спілка України» до Печерської районної у місті Києві державної адміністрації,
Міністерства юстиції України, третя особа - ОСОБА_1, про визнання незаконним
здійснення реєстрації,
В С Т А Н О В И В :
Всеукраїнська
громадська організація «Кінологічна Спілка України» звернулась до суду з
адміністративним позовом про визнання дій державних реєстраторів Печерської РДА
у м. Києві такими, які вчинені незаконно, та скасувати зміни, внесені в Єдиний
державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців 01.11.07 року,
запис 3 та запис 4, в частині внесення змін до керівних органів Кінологічної
Спілки України та змін до Статуту Кінологічної Спілки України (ЄДРПОУ
02752773); визнати недійсним дані
реєстраційної картки щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних
осіб шляхом вилучення записів, внесених на підставі рішення з'їзду Кінологічної
Спілки України від 23.09.07 року.
Постановою Окружного
адміністративного суду від 25 березня 2008 року в задоволенні позовних вимог
відмовлено.
Не погоджуючись
з прийнятою постановою, позивач Всеукраїнське громадське об`єднання
«Кінологічна Спілка України» подало апеляційну скаргу, в якій просить постанову
скасувати та постановити нову, якою задовольнити позовні вимоги у повному
обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права,
неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність
обставин, що мають значення для справи, які суд 1-ої інстанції вважає
встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до
неправильного вирішення справи.
Заслухавши
суддю-доповідача, пояснення представника відповідача Міністерства
юстиції України, представника 3- ої особи, які проти задоволення
апеляційної скарги заперечували,
дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів
вважає, що апеляційна скарга не підлягає
задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно
до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду
- без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини
справи та ухвалив судове рішення
з додержанням норм матеріального і
процесуального права.
Згідно з
ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно
до ч.3 ст. 2 КАС України у справах
щодо оскарження рішень, дій чи
бездіяльності суб'єктів владних
повноважень адміністративні суди перевіряють,
чи прийняті (вчинені) вони :1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою
це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що
мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо
(неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу
рівності перед законом, запобігаючи
несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу
між будь-якими несприятливими
наслідками для прав, свобод та інтересів
особи і цілями, на досягнення яких
спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного
строку.
Так, судом першої інстанції встановлено, що Громадська організація «Кінологічна спілка України»
зареєстрована 14.11.90 р. як об'єднання громадян, про що Міністерством юстиції
України видане відповідне свідоцтво.
23.09.07 р. Організацією було проведено IX позачерговий з'їзд, на якому більш ніж 250 делегатів з 20 областей України та АРК вирішили обрати нове керівництво, прийняти нову
редакцію статуту, усунути в діяльності порушення законодавства.
26.10.07 р. № 984/5 Наказом Міністерства юстиції України зареєстровано нову
редакцію статуту.
01.11.07 р. державним реєстратором Печерської
районної державної адміністрації м. Києва на підставі отриманих з Міністерства
юстиції України реєстраційних карток інформацію про ці зміни внесено до Єдиного
державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а також
06.11.07 р. видано виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та
фізичних осіб-підприємців з врахуванням зазначених змін.
29.10.07 р. Франківським районним судом м.
Львова винесено ухвалу про забезпечення позову у справі № 2-5077/07 за
позовомОСОБА_2 до Львівського обласного центру собаківництва Кінологічної
спілки України, Всеукраїнської громадської організації «Кінологічна спілка
України» про зобов'язання Міністерства юстиції України зупинити державну
реєстрацію та легалізацію змін до статуту «Кінологічної спілки України»,
затверджених рішенням з'їзду 23.09.07p., а на випадок їх реєстрації до отримання даної постанови суду, зупинити
дію правовстановлюючих документів, прийнятих та виданих Міністерством юстиції
України в частині, що стосується Кінологічної спілки України із зазначених вище
питань до вирішення спору у судовому порядку; заборонено державним реєстраторам
Печерської районної державної адміністрації м. Києва здійснювати реєстрацію
змін до статуту «Кінологічної спілки України», затверджених рішенням з'їзду 23.09.07р.,
та вносити зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних
осіб-підприємців щодо президента «Кінологічної спілки України» відповідно до
рішень, затверджених цим з'їздом.
Відмовляючи
у задоволенні позовних вимог, суд 1-ої інстанції виходив з наступного.
Згідно ст. 2 Закону
України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»
передбачена «подвійна» реєстрація об'єднань громадян - Міністерством юстиції
України та його територіальними органами на місцях, а також державними
реєстраторами виконавчих комітетів рад, а саме.
Міністерство юстиції України та його
територіальні органи здійснюють реєстрацію (легалізацію) об'єднань громадян (у
тому числі професійних спілок та їх об'єднань), благодійних організацій, політичних
партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об'єднань,
торгово-промислових палат, бірж, інших установ та організацій, визначених
законом, та видають свідоцтво про державну реєстрацію, оформлене державним
реєстратором у відповідному виконавчому комітеті міської ради міста обласного
значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній
адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.
Згідно зазначеної законодавчої норми, а також
п. 3.4. Регламенту передачі Міністерством юстиції та його територіальними органами
державним реєстраторам даних про юридичних осіб, затвердженого спільним Наказом
Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва і
Міністерства юстиції України від 27.02.07р. №23/74/5, державний реєстратор
зобов'язаний у день надходження реєстраційної картки з Міністерства юстиції
України внести до ЄДР запис про проведення відповідної реєстраційної дії щодо
юридичної особи в порядку, встановленому законом, оформити свідоцтво відповідно
до вимог Закону та надіслати (передати) це свідоцтво відповідно до Мін'юсту
(територіального органу).
Тобто, перевірка законності змін, які вносяться відповідно до реєстраційної
картки, не належить до повноважень державного реєстратора, а здійснюється Міністерством
юстиції або його територіальним органом.
Згідно матеріалів справи у Міністерства юстиції не було підстав для відмови
реєструвати зміни до статуту відповідно до отриманого 08.10.07 р. пакету
документів, в тому числі станом на 26.10.07р. (дата реєстрації змін у
Міністерстві юстиції України) не існувало жодних судових заборон для проведення
реєстраційних дій.
Таким чином, в діях Міністерства юстиції
України відсутні порушення вимог законодавства, що є підставою для відмови в
задоволенні позову щодо зазначеного суб'єкта владних повноважень.
Суд 1-ої інстанції при відмові в задоволенні
позову прийшов до вірного висновку, що відповідач Печерська районна у місті
Києві державна адміністрація обґрунтовано не врахувала ухвалу від 29.10.07р.
про забезпечення позову Франківського районного суду м. Львова, якою заборонено
проводити реєстраційні дії щодо Всеукраїнської громадської організації
«Кінологічна спілка України», з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 153 ЦПК України ухвала з питань забезпечення позову
виконується негайно в порядку, встановленому для виконання судових рішень.
Як зазначено в ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження», виконавче провадження як
завершальна стадія судового
провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, зазначених у цьому Законі, спрямованих на примусове
виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на
підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених цим Законом, іншими
нормативно-правовими актами, виданими відповідно до цього Закону та інших
законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають
примусовому виконанню.
Згідно ст. 2 Закону України «Про виконавче провадження» примусове виконання
рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу.
Перелік
виконавчих документів встановлений ст. 3 Закону і включає ухвали суду (в тому
числі про забезпечення позову).
Ст. 25 Закону України «Про виконавче
провадження» передбачає особливості виконання рішень, що підлягають до
негайного виконання, зокрема, державний виконавець відкриває виконавче
провадження не пізніше наступного дня після одержання документів, зазначених у
ст. 18 Закону, і у порядку, встановленому
цим Законом, проводить відповідні виконавчі дії.
Згідно матеріалів справи виконавче провадження на виконання ухвали було
відкрите лише 26.11.07 р. старшим державним виконавцем Підрозділу примусового
виконання рішень Головного управління юстиції у м. Києві, тобто після
проведення Печерською РДА у м. Києві реєстраційних дій, що є предметом
оскарження. В цей же день державним виконавцем зачитано та вручено постанову
про відкриття виконавчого провадження державним реєстраторам Печерської РДА у
м. Києві.
27.11.07 р. державним виконавцем закінчено виконавче провадження, про що
винесено відповідну постанову.
Згідно матеріалів справи Печерська районна у місті Києві державна
адміністрація отримала від Міністерства юстиції України пакет документів щодо
реєстрації змін до статуту Всеукраїнської громадської організації «Кінологічна
спілка України» 30.10.07 р. (вх. №5892/11), про що свідчить відмітка на
супровідному листі.
В той же день, 30.10.07 р., до Печерської РДА у м. Києві надано лист
Всеукраїнської громадської організації «Кінологічна спілка України» №218-держ
(вх. 5876/11) з доданою ухвалою Франківського районного суду м. Львова, що
підтверджено також і допитаним у судовому засіданні свідком ОСОБА_2
Таким чином, суд 1- ої інстанції зазначає, що
вважати, що станом на 01.11.07 р. у державного реєстратора була копія ухвали
Франківського районного суду м. Львова, підстав немає.
Приймати до уваги заборону проведення
реєстраційних дій, доведену до відома іншим способом, ніж встановлений для
виконання судових рішень, у державного реєстратора не було підстав.
Колегія суддів погоджується з даним висновком
суду 1- ої інстанції оскільки з урахуванням вимог ч.9 ст. 153 ЦПК України та
того, що Франківський суд м. Львова в своїй ухвалі від 29.10.2007 року
встановив порядок виконання ухвали відповідно до ч. 5 ст. 153 ЦПК України,
зазначивши, що копія ухвали для виконання направляється у відділ примусового
виконання рішень Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції
України.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвала від 29.10.07 р. Франківським районним судом м. Львова про
забезпечення позову відповідно до Закону України « Про виконавче провадження»
була отримана вже після проведення Печерською районною у місті Києві державною
адміністрацією реєстраційних дій щодо юридичної особи.
На підставі викладеного, колегія суддів
вражає, що дії відповідачів відповідають вимогам ч.2 ст. 19 Конституції
України, ч.3 ст. 2 КАС України.
Постанова Окружного
адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2008 року ґрунтується
на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають
значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального
права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої
інстанції, викладених у зазначеній постанові, у зв'язку з чим підстав для її
скасування не вбачається.
На підставі
наведеного, керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну
скаргу Всеукраїнської громадської організації
«Кінологічна Спілка України» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від
25 березня 2008 року без змін.
Ухвала
набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена
безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки,
визначені ст.212 КАС України.
Головуючий суддя:
судді:
Повний текст постанови виготовлено 25.08.2009 року.
КИЇВСЬКИЙ
АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(вступна та резолютивна частина)
20 серпня 2009
року м.
Київ
Київський
апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого
судді Горбань
Т.І.
Суддів: Василенка
Я.М.
Малиніна В.В.
при
секретарі Рибалка Г.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в
м. Києві апеляційну скаргу Всеукраїнської громадської
організації «Кінологічна Спілка України» на постанову Окружного
адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2008 року у справі за
адміністративним позовом Всеукраїнської громадської організації «Кінологічна
Спілка України» до Печерської районної у місті Києві державної адміністрації,
Міністерства юстиції України, третя особа - ОСОБА_1, про визнання незаконним
здійснення реєстрації,
Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206 КАС
України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну
скаргу Всеукраїнської громадської організації
«Кінологічна Спілка України» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від
25 березня 2008 року без змін.
Ухвала
набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена
безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки,
визначені ст.212 КАС України.
Головуючий суддя:
судді: