Копія Справа
№ 2-а-6794/09/1170
Категорія статобліку - 2.4
КІРОВОГРАДСЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ
АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2009 р. м.
Кіровоград
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Флоренка О.Ю.,
суддів: Пасічника Ю.П., Чубари Н.В.
при секретарі - Яровій В.В.,
розглянувши у відкритому судовому
засіданні адміністративну справу за адміністративним позовом Кіровоградської
обласної громадської організації „Громадська варта” до Міністерства юстиції
України про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування
наказу від 17.06.2009 р. №1077/5 та зобов'язання відповідача провести
реєстрацію символіки, -
ВСТАНОВИВ:
22 липня 2009 року Кіровоградська обласна громадська організація
„Громадська варта” звернулась в Кіровоградський окружний адміністративний суд з
адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, в якому просила:
визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 17.06.2009 р. № 1077/5
„Про відмову в реєстрації символіки Кіровоградської обласної громадської
організації „Громадська варта””, а також визнати нечинним повністю правовий
висновок до нього; зобов'язати відповідача провести реєстрацію символіки
позивача на підставі заяви, поданої 15 квітня 2009 року № 5572-0-33-09; визнати
протиправними дії відповідача, у зв'язку із порушенням строків розгляду заяви
позивача про реєстрацію символіки.
У судовому
засіданні представник позивача - голова Кіровоградської обласної громадської
організації „Громадська варта” Злакоман С.Л. підтримав позовні вимоги,
пославшись на обставини, викладені в адміністративному позові, та просив суд
задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача Коробєйніков А.В. просив суд відмовити
позивачеві у задоволенні його адміністративного позову з підстав, викладених
відповідачем у письмових запереченнях.
Заслухавши
представників сторін, дослідивши у судовому засіданні подані суду докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням,
що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому
процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що адміністративний
позов слід задовольнити у повному обсязі з наступних підстав.
Позивач
вважає, що оскаржуваний наказ відповідача є протиправними та підлягає
скасуванню, а правовий висновок до нього є нечинним з наступних підстав.
В
оскаржуваному наказі та доданому до нього правовому висновку відмова в
реєстрації символіки мотивується відсутністю у символіці відмітних
властивостей, а саме, напис, що містить у собі символіка КОГО „Громадська
варта” не відображає повної назви Організації, як це передбачено пунктом 2.1 її
статуту. На думку позивача, жодним нормативним актом, який регламентує порядок
розробки та реєстрації символіки об'єднань громадян, не передбачено такої
підстави для відмови в реєстрації символіки, як не розміщення на символіці
повного найменування об'єднання громадян. До того ж жодним нормативним актом не
визначено, що символіка має відмітні властивості тільки у разі розміщення на
ній повного найменування об'єднання громадян. Символіка позивача окрім напису
містить ще і графічне зображення, яке також є одним із відмітних позначень
символіки і як напис індивідуалізує символіку позивача.
Позивач
вважає, що висновок відповідача про
неможливість утворення об'єднаннями громадян із місцевим статусом власних
структурних утворень є помилковим, оскільки зареєстровані об'єднання громадян
мають право створювати власні структурні утворення, наприклад, у вигляді філій
і представництв, як це передбачено Цивільним кодексом України.
Що
стосується логотипу позивача, то його окремо подано на реєстрацію до Інституту
промислової власності України 08.05.2009 року.
Позивач
також зазначає, що дії відповідача щодо розгляду заяви позивача про реєстрацію
символіки є протиправними, оскільки ним було порушено двомісячний строк
розгляду зазначеної заяви. Так, заява була подана і зареєстрована у Міністерстві
юстиції України 15.04.2009 р. за № 5572-0-33-09. Наказ № 1077/5 про відмову у
реєстрації символіки було підписано 17.06.2009 р. Супровідний лист Мін'юсту №
5184-0-33-32 було підписано 24.06.2009 р., а на пошту дана кореспонденція
потрапила лише 01.07.2009 р., про що свідчить поштовий штамп на конверті.
Відповідач у
своїх письмових запереченнях на адміністративний позов зазначив, що підставою
для відмови в реєстрації символіки позивача було, зокрема, те, що у символіці
організації відсутні відмітні властивості. Напис, що містить в собі символіка
організації, а саме „Громадська Варта”, на думку відповідача не відображає повної назви організації. Тобто
символіка організації повинна бути індивідуальною і належати лише одному
об'єднанню громадян.
Крім того,
положенням про символіку позивача передбачено, що символікою організації є
емблема (логотип), яка розробляється і затверджується Президією організації.
Відповідач не здійснює реєстрацію логотипу.
Відповідач
зазначає, що рішення про відмову в реєстрації символіки позивача (правовий
висновок) було прийнято 16.06.2009 р., тобто в строки, встановленні
законодавством. Документи на реєстрацію символіки позивача надійшли на
реєстрацію до відповідача 15.04.2009 р. Відповідно до ст. 253 Цивільного кодексу
України, перебіг строку починається з наступного дня після відповідної
календарної дати
або настання події, з якою пов'язано
його початок. Тобто, обчислення строку почалося з 16.04.2009 року. Відповідно
двомісячний термін спливає 16.06.2009 р.
Судом встановлено, що до відповідача 15.04.2009 р. надійшла заява
позивача про реєстрацію символіки. До заяви були додані у необхідній кількості:
1) положення про символіку позивача (а.с. 30); 2) опис символу і відмітного
знака (а.с. 31); 3) рішення засідання президії позивача про затвердження
положення та опису (а.с. 32); 4) зображення символіки (а.с. 33); 5) документ
про сплату реєстраційного збору; 6) копії свідоцтва про реєстрацію позивача
(а.с. 34) та його статуту (а.с. 15-21).
Правовий висновок щодо документів, поданих на реєстрацію символіки
позивача було погоджено директором Департаменту легалізації та регулювання
діяльності бюро кредитних історій Міністерства юстиції України 16.06.2009 р., а
затверджено заступником Міністра юстиції України 17.06.2009 р. (далі - правовий
висновок) (а.с. 8).
На підставі правового висновку Міністерством юстиції України було видано
наказ від 17.06.2009 р. №1077/5 „Про відмову в реєстрації символіки
Кіровоградської обласної громадської організації „Громадська варта”” (далі -
оскаржуваний наказ) (а.с. 7).
Копії оскаржуваного наказу та правового висновку були направлені
позивачеві разом з листом Міністерства юстиції України від 24.06.2009 р.
№5184-0-33-32 (а.с. 6).
Відповідно
до ст. 18 Закону України від 16.06.1992 р. №2460-ХІІ „Про об'єднання громадян”
(далі - Закон), об'єднання громадян можуть використовувати власну символіку.
Символіка об'єднання громадян затверджується відповідно до його статуту.
Символіка політичних партій не повинна відтворювати державні чи релігійні
символи. Символіка об'єднання громадян підлягає державній реєстрації у порядку,
що визначається Кабінетом Міністрів України.
На виконання
вимог Закону, постановою Кабінету Міністрів України від 26.02.1993 р. № 144
було затверджене „Положення про порядок реєстрації символіки об'єднань
громадян” (далі - Положення).
Згідно з пп. 2 п. 10 Положення, у реєстрації символіки об'єднання
громадян може бути відмовлено, зокрема, якщо вона складається з позначень, які
не мають відмітних властивостей.
Однією із підстав для відмови у реєстрації символіки позивача, яка
зазначена у правовому висновку, було те, що правовою експертизою встановлено
наступне: у символіці Організації відсутні відмітні властивості. Напис, що
містить у собі символіка Організації, а саме «Громадська ВАРТА» не відображає
повної назви Організації, як це передбачено пунктом 2.1 її статуту.
Суд вважає, що оскільки ні Закон ні Положення не містять переліку
відмітних властивостей символіки об'єднання громадян, відповідач безпідставно
визначив повну назву організації відмітною властивістю, яка обов'язково повинна
бути відображена у символіці позивача. Відповідач не прийняв до уваги графічні
позначення, зображені у символіці позивача, які є її відмітними властивостями.
Якщо висновок відповідача базувався на тому припущенні, що описана та
зображена символіка позивача без зазначення повної назви КОГО „Громадська
варта” буде тотожна чи схожа із уже зареєстрованою символікою, тоді, на думку
суду, у відповідача були підстави для відмови у реєстрації символіки,
передбачені пп. 1 п. 10 Положення.
Інші висновки, встановлені правовою експертизою, які зазначені у
правовому висновку, а саме: використання символіки Організації її структурними
утвореннями, створення яких не передбачено Законом для місцевих об'єднань
громадян, а також відсутність у Міністерства юстиції України повноважень на
здійснення реєстрації логотипу позивача не є підставами для відмови у
реєстрації символіки об'єднання громадян, які наведені у п. 10 Положення, а тому
не приймаються судом до уваги.
У відповідності до ч. 1 ст. 16 Закону, у реєстрації об'єднанню громадян може бути
відмовлено, якщо його назва, статутний або інші документи, подані для
реєстрації об'єднання, суперечать вимогам законодавства України. Отже,
відповідність положень статутних та інших документів об'єднань громадян вимогам
законодавства України повинна перевірятися реєструючим органом під час
прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації об'єднань громадян.
Натомість, матеріали справи містять свідоцтво про реєстрацію об'єднання
громадян - КОГО „Громадська варта” від 24.02.2009 р. №548, що свідчить про те,
що реєструючий орган не знайшов підстав для відмови позивачеві у державній
реєстрації.
На підставі п. 5 Положення, заява про реєстрацію символіки об'єднання
громадян за наявності всіх необхідних документів розглядається у двомісячний
строк.
Суд констатує порушення відповідачем двомісячного строку, визначеного
Положенням для розгляду заява позивача про реєстрацію символіки. Так, судом
встановлено, а представниками сторін не заперечувалося, що заява позивача та д окументи на
реєстрацію символіки надійшли на реєстрацію до відповідача 15.04.2009 р.
Відповідно до ст. 253 Цивільного кодексу України, перебіг строку починається з наступного дня після відповідної
календарної дати
або настання події, з якою пов'язано
його початок. Тобто, обчислення строку розгляду заяви позивача почалося з
16.04.2009 року. Згідно з ч. 3 ст. 254 Цивільного кодексу України, строк, що
визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку. Отже,
двомісячний строк, визначений Положенням для розгляду заяви позивача,
закінчився 15.06.2009 р. Натомість, правовий висновок був затверджений
заступником Міністра юстиції України 17.06.2009 р., а оскаржуваний наказ був
прийнятий також 17.06.2009 р., що свідчить про перевищення відповідачем строку
розгляду заяви позивача про реєстрацію символіки. Суд зауважує, що порушення
відповідачем
строку, визначеного Положенням для розгляду
заява позивача про реєстрацію символіки не завадило позивачеві оскаржити
рішення відповідача про відмову в реєстрації символіки до адміністративного
суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно
до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в
адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності
суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого
рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує
проти адміністративного позову. Натомість, представник відповідача не надав
суду жодних доказів, якими би підтверджувалася правомірність визначення
відповідачем повної назви КОГО „Громадська варта” відмітною властивістю, яка
обов'язково повинна бути відображена у символіці позивача.
Згідно з ч.
2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.
У
відповідності до п. 3 ч. 3 ст. 2 КАС
України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів
владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені)
вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з
якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх
обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)
безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням
принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8)
пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими
несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на
досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на
участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного
строку. Отже, суд дійшов висновку, що дії відповідача щодо відмови в реєстрації
символіки позивача є протиправними. Правовий висновок щодо документів, поданих
на реєстрацію символіки позивача був наданий відповідачем неправомірно, не на
підставі, що передбачені Конституцією та законами України, необґрунтовано,
несвоєчасно, а тому є нечинним. Оскільки наказ від 17.06.2009 р. №1077/5 „Про
відмову в реєстрації символіки Кіровоградської обласної громадської організації
„Громадська варта”” був винесений відповідачем на підставі незаконного
(нечинного) правового висновку, він є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд вважає,
що для відновлення прав та законних інтересів позивача слід зобов'язати
Міністерство юстиції України провести реєстрацію символіки Кіровоградської
обласної громадської організації „Громадська варта” на підставі заяви, поданої
позивачем 15.04.2009 р. №5572-0-33-09 разом із необхідними документами.
Відповідно
до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони,
яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею
документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або
відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого
самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі
викладеного та керуючись ст. 18 Закону України „Про об'єднання громадян”, п. 10
„Положення про порядок реєстрації символіки об'єднань громадян”, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 26.02.1993 р. № 144, п. 3 ч. 3 ст. 2,
ст. ст. 71, 94, 158-163 КАС України,
суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити
повністю.
2. Визнати протиправними дії Міністерства юстиції України щодо відмови в
реєстрації символіки Кіровоградської обласної громадської організації
„Громадська варта”.
3. Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 17.06.2009
р. №1077/5 „Про відмову в реєстрації символіки Кіровоградської обласної
громадської організації „Громадська варта””, а також визнати нечинним правовий
висновок до нього.
4.
Зобов'язати Міністерство юстиції України провести реєстрацію символіки Кіровоградської
обласної громадської організації „Громадська варта” на підставі заяви, поданої
15.04.2009 р. №5572-0-33-09.
5. Присудити на користь Кіровоградської обласної громадської організації
„Громадська варта” всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати
в сумі 3 грн. 40 коп. з Державного бюджету України.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання
заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було
подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у
строк, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного
адміністративного суду шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження через
Кіровоградській окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня
складання постанови у повному обсязі, а апеляційна скарга на постанову суду
подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
На
підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 14.09.2009 р.
проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у
повному обсязі відкладено на 18.09.2009 р., про що повідомлено сторін після
проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з
урахуванням вимог ч. 4 ст. 167 КАС України.
Головуючий - суддя (підпис) О.Ю. Флоренко
Суддя (підпис) Ю.П. Пасічник
Суддя (підпис) Н.В. Чубара
Згідно з оригіналом:
Головуючий - суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду О.Ю. Флоренко
Дата
виготовлення постанови в повному обсязі - 22.09.2009 р.