ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ
СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
09 квітня 2009 р.
|
№ 2/256
|
Колегія суддів Вищого
господарського суду України у складі :
головуючого судді
|
Ходаківської І.П.,
|
касаційне подання
|
Заступника прокурора м.Києва
|
на
|
постанову від 17.12.2008
Київського апеляційного господарського суду
|
у справі
|
№2/256 господарського суду
м.Києва
|
за позовом
|
Заступника прокурора м.Києва в
інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів
|
до третя особа:
|
Київської міської ради Кооператив "Товариство індивідуальних
забудовників "Чорнобилець-2005"
|
про
|
визнання недійсним рішення
|
За участю представників сторін:
Від Генеральної прокуратури України
-Громадський С.О.
Від позивача- не з*явились
Від відповідача- Шадевська Ж.Є.
(дов. №225-КР-287 від 16.03.09)
Відповідно до ст.ст. 85, 111-5
Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні за згодою
сторін оголошені вступна та резолютивна частини постанови.
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду міста Києва від 21.10.2008 (судя Домнічева
І.О.) в позові відмовлено з посиланням на необгрнтованість позовних вимог.
Постановою колегії суддів Київського апеляційного господарського суду
від 17.12.08 у складі: Григоровича О.М., Гольцової Л.А., Рябухи В.І. рішення
місцевого господарського суду залишено без змін.
Заступник прокурора м.Києва у касаційному поданні просить рішення та
постанову судів попередніх інстанцій скасувати, позов задовольнити. На думку
прокурора судами порушено норми матеріального права, зокрема, ст. 123
Земельного кодексу України, ст. 17 Закону України "Про основи
містобудування", ст. ст. 12, 13 Закону України "Про планування і
забудову територій"; експертиза проекту землеустрою щодо відведення
кооперативу „Чорнобилець-2005" земельної ділянки площею 23,45 га проведена
Київським міським головним управлінням земельних ресурсів Державного комітету
України із земельних ресурсів з порушенням положень Методики проведення
державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом
Держкомзему від 03.12.2004 №391.
Київська міська рада у відзиві на касаційну скаргу просить постанову
апеляційної інстанції залишити без змін, оскільки вважає, що вона прийнята з
дотриманням норм чинного законодавства.
Розглянувши матеріали справи та касаційного подання,
проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність
застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів
зазначає наступне.
Господарськими судами при розгляді справи було
встановлено, що Київською міською радою 16.03.2006 прийняте рішення № 255/3346
"Про передачу Кооперативу "Товариство індивідуальних забудовників
"Чорнобилець-2005" земельної ділянки для будівництва та
обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів
соціальної інфраструктури і комплексного обслуговування населення на вул.
Богатирській, 44-а в Оболонському районі м. Києва".
Пунктом 1 зазначеного рішення Київською міською радою було затверджено
проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Кооперативу "Товариство
індивідуальних забудовників "Чорнобилець-2005" для будівництва та
обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів
соціальної інфраструктури і комплексного обслуговування населення на вул.
Богатирській, 44-а в Оболонському районі м. Києва.
Пунктом 2 рішення Київської міської ради № 255/3346, Кооперативу
"Товариство індивідуальних забудовників "Чорнобилець-2005"
вирішено передати за умови виконання п. З рішення у короткострокову оренду на 5
років земельну ділянку площею 23,45 га для будівництва та обслуговування
житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів соціальної
інфраструктури і комплексного обслуговування населення на вул.Богатирській,
44-а в Оболонському районі м. Києва за рахунок міських земель, не наданих у
власність чи користування.
Згідно з ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської
міської ради у галузі земельних відносин на її території належить: а)
розпорядження землями територіальної громади міста; б) передача земельних
ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно
до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель
комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних
ділянок із земель комунальної власності в порядку, передбаченому цим Кодексом;
ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб міста; д) припинення права
користування земельними ділянками у випадках, передбачених цим Кодексом, тощо.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні
особи набувають права власності та права користування
земельними ділянками із земель
державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або
органів місцевого самоврядування, в межах їх повноважень, визначених цим
Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється
шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у
користування.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до
розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо
розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у
приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі
казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі
належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та
законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а
за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Статтею 6 Закону України "Про столицю України місто-герой
Київ" передбачено, що місцеве самоврядування у м. Києві здійснюється
територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську
раду.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні" вирішення відповідно до Закону питань земельних
відносин є виключною компетенцією пленарних засідань, зокрема, міських рад.
Господарськими судами встановлено, що земельна ділянка, передана
Кооперативу "Товариство індивідуальних забудовників
"Чорнобилець-2005", знаходиться в межах міста Києва, а тому
обґрунтовано зазначено, що прийняття відповідного рішення про передачу
земельної ділянки є компетенцією органу місцевого самоврядування - Київської
міської ради.
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в
оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності,
здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або
органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної
ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із
зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється
за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього
Кодексу (ч. З ст. 124 Земельного кодексу України).
Згідно ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок
юридичним особам у постійне
користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та
органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок.
Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що
розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним
органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і
архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і
санітарно-епідеміологічним органами, а також з відповідним територіальним
органом виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі
вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок
лісогосподарського призначення чи водного фонду).
Господарськими судами при розгляді справи було встановлено, що Проект
відведення земельної ділянки Кооперативу "Товариство індивідуальних
забудовників "Чорнобилець 2005" для будівництва та обслуговування
житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів соціальної
інфраструктури і комплексного обслуговування населення на вул. Богатирській,
44а в Оболонському районі м. Києва був розроблений та погоджений з усіма
відповідними службами.
В проекті містяться висновки Головного управління містобудування,
архітектури та дизайну міського середовища, висновок Київської міської
санепідемстанції, висновки управління охорони навколишнього природного
середовища, висновки управління охорони навколишнього природного середовища
Київської міської державної адміністрації та акт обстеження земельних
насаджень, висновок Головного управління культури, мистецтв та охорони
культурної спадщини, висновок Оболонської райдержадміністрації, висновок ВАТ
"Київпроект", висновок Київського міського управління земельних
ресурсів, висновок Головного управління земельних ресурсів.
12.07.07 Київська міська рада прийняла рішення № 1121/1782 "Про
приватизацію земельних ділянок членів кооперативу "Товариство
індивідуальних забудовників "Чорнобилець-2005" для будівництва та
обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд".
Як встановлено апеляційною інстанцією, зазначене рішення прийняте
Київською міською радою на підставі поданого проекту відведення земельних
ділянок, як того вимагає Земельний кодекс України.
Проект оспорюваного рішення був погоджений з Управлінням охорони
навколишнього природного середовища, яке відповідно до наданих йому рішенням
Київської міської ради від 26.12.02 № 221/381 повноважень має право погоджувати
місця розташування об'єктів та проекти відведення земельних ділянок,
організовувати розробку екологічного обґрунтування та оцінки впливу на оточуюче
середовище на цих стадіях, організовувати розробку і проведення оцінки впливу
на оточуюче середовище до проектних матеріалів нового будівництва та
реконструкції існуючих об'єктів з наданням висновків, а також здійснювати
екологічну, науково-технічну та економічну політики, спрямовану на забезпечення
збереження навколишнього природного середовища м. Києва.
Головне управління земельних ресурсів Київської міської державної
адміністрації відповідно до наданих йому рішенням Київської міської ради від
19.12.02 № 182/342 повноважень, погоджує документацію із землеустрою; готує та
подає в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради,
розпоряджень Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу
Київради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої
висновки з питань: розпорядження землями в межах міста Києва; передачі
земельних ділянок у власність громадян та юридичних осіб; надання земельних
ділянок в користування, вилучення земельних ділянок; продажу земельних ділянок
у власність.
Обов'язкова державна експертиза
передбачена Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від
03.12.04 № 391 для проектів землеустрою щодо формування земель комунальної
власності територіальних громад і проектів розмежування земель державної та
комунальної власності населених пунктів (крім міст Києва, Севастополя,
Сімферополя та міст обласного значення); проектів землеустрою щодо відведення
земельних ділянок у тому числі тих, цільове призначення яких не змінюється) із
особливо цінних земель, земель природоохоронного призначення, оздоровчого та
рекреаційного призначення, земель водного та лісового фондів (площею 10,0 га і
більше), історико-культурного призначення.
Оспорюваним рішенням від 12.07.07 № 1121/1782 було ухвалено приватизацію
земельної ділянки, а територію площею 23,45 га на вул. огатирській, 44а в
Оболонському районі м. Києва переведено до території садибної житлової
забудови, що є виключними повноваженнями Київської міської ради відповідно до
ст. 9 Земельного кодексу України, ст. 22 Закону країни "Про столицю
України - місто-герой Київ", ст. 26 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні".
Погодження документації із землеустрою належало до повноважень Головного
управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації.
Господарськими судами було встановлено, що зібрані у справі докази
свідчать про те, що відведення земельної ділянки Кооперативу "Товариство
індивідуальних забудовників "Чорнобилець-2005" для будівництва та
обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд та об'єктів
соціальної інфраструктури і комплексного обслуговування населення на вул.
Богатирській, 44-а в Оболонському районі м. Києві проводилось відповідно до
чинного законодавства на підставі висновків служб, передбачених ст. 123
Земельного кодексу України та висновку державної експертизи землевпорядної
документації від 21.02.06 № 05-14.
Посилання прокурора на те, що до прийняття зазначеного рішення від
16.03.2006 № 255/3346 залишились не виконаними ряд обмежень, без виконання
яких, висновок до проекту відведення втрачає свою дію, не приймається до уваги,
оскільки господарськими судами встановлено недоведеність наявності будь-якого
переліку обмежень, які були направлені саме щодо отримання Кооперативом
"Товариство індивідуальних забудовників "Чорнобилець-2005"
земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлових будинків,
господарських будівель і споруд та об'єктів соціальної інфраструктури і комплексного
обслуговування населення на вул. Богатирській, 44-а в Оболонському районі м.
Києва, без виконання яких, висновок до проекту відведення втрачає свою дію.
Що стосується посилання прокурора на порушення Закону України "Про
планування і забудову територій", зокрема щодо не розроблення детального
плану території та планів земельно-господарського устрою, то відповідно до
ст.13 цього закону, детальний план території розробляється згідно з генеральним
планом населеного пункту та визначає: розташування червоних ліній, ліній
регулювання забудови; розташування окремих земельних ділянок та об'єктів
містобудування, вулиць, проїздів, пішохідних зон, щільність, поверховість, інші
параметри забудови;
розташування
інженерно-транспортної
інфраструктури; принципи формування
архітектурно-просторової композиції забудови; інші вимоги, визначені
державними будівельними нормами. При цьому, рішення про розроблення детальних
планів території приймаються відповідними радами за поданням їх виконавчих
органів, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Крім того, господарськими судами встановлено, що Заступником прокурора
м. Києва в позові не наведено жодної обставини та не надано доказів, яким чином
рішення Київської міської ради від 12.07.2007 №1121/1782 "Про приватизацію
земельних ділянок членів кооперативу "Товариство індивідуальних
забудовників "Чорнобилець -2005" для будівництва та обслуговування
житлових будинків, господарських будівель і споруд" порушує права Державного
комітету України із земельних ресурсів та, що в даному випадку може відбутися
порушення економічних, матеріальних, політичних та інших державних інтересів, а
також не обґрунтовано в позовній заяві необхідність їх захисту.
Колегія суддів Вищого господарського суду України звертає увагу заявника
на межі касаційного провадження, встановлені
ст. 1117 ГПК України, відповідно до якої, переглядаючи у
касаційному порядку судові рішення,
касаційна інстанція на підставі
встановлених фактичних обставин
справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має
права встановлювати або вважати доведеними обставини,
що не були
встановлені у рішенні
або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання
про достовірність того чи
іншого доказу, про
перевагу одних доказів над іншими,
збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що постанова апеляційної
інстанції відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без
змін.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського
процесуального кодексу України, колегія
суддів Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційне подання Заступника прокурора м.Києва залишити без задоволення.
Постанову від 17.12.2008 Київського апеляційного господарського суду у
справі №2/256 господарського суду м.Києва залишити без змін.
Головуючий суддя
І.Ходаківська
Судді
Т.Данилова
Г.Кравчук