ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ,
вул. Десятинна, 4/6, тел.
278-43-43
|
Вн.
№ 1/177
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К
Р А Ї Н И
м.
Київ
24.09.2009 р. № 2а-11345/09/2670
до
|
Виконавчого органу Київради - Київської
міської державної адміністрації
|
про
|
визнання протиправним та скасування
розпорядження
|
Суддя О.В.Бачун
Секретар Р.М.Рисик
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1
Від відповідача: ОСОБА_2.
- ІНФОРМАЦІЯ_1. (дов. від 14.07.09 р. НОМЕР_1), ОСОБА_3 - ІНФОРМАЦІЯ_2 (дов.
від 28.07.09 р. НОМЕР_2)
Обставини справи:
Позовні
вимоги заявлені про визнання протиправними та скасування розпоряджень
виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації) від 31.08.09 р. №№978, 979, 980, 981 щодо встановлення
(погодження) тарифів на житлово-комунальні послуги.
В
судовому засіданні 24.09.09 р. оголошено резолютивну частину постанови про
відмову в задоволенні позовних вимог.
Ознайомившись
з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженнями
виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації) від 31.08.09 р. №978 "Про встановлення та погодження
тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових
територій", №980 "Про встановлення та погодження тарифів на
комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення
холодної та гарячої води для населення", №979 "Про погодження тарифів
на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", № 981 "Про затвердження
тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні
послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для
населення" встановлено тарифи на серпень та вересень 2009 р., про що було
повідомлено у ЗМІ.
Позивач - ОСОБА_1 - вважає вказані
розпорядження такими, що порушують її права та інтереси, у зв'язку з чим мають
бути визнані незаконними з таких підстав.
Відповідно
до п. 4 ст. 2 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" одиним
з принципів, на якому грунтується державна політика у сфері житлово-комунальних
послуг, є регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, перелік яких
визначено цим Законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного
розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей
тощо.
При
видачі розпоряджень, на думку позивача, порушено ст. 48 Конституції України,
згідно якої передбачено право кожного на достатній життєвий рівень для себе і
своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.
З
прийняттям оскаржуваних розпоряджень створена ситуація, за якої позивача
позбавлено права на придатне для життя приміщення, оскільки позивач не в змозі
оплачувати житлово-комунальні послуги у зв'язку з високим рівнем тарифів.
Також
позивач посилається на порушення ст. 30 Закону України "Про
житлово-комунальні послуги", згідно якої встановлене обов'язкове
випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на
житлово-комунальні послуги.
Крім
того, позивач вважає, що оскаржувані розпорядження видані з перевищенням
повноважень
Відповідно
до ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голова
місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, які не можуть бути оформлені як розпорядження
виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації) або як розпорядження від імені КМДА.
Відповідно
до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Київський
міський голова (голова КМДА) в межах своїх повноважень видає розпорядження, але
до повноважень Київського міського голови (голови КМДА) не належить
встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.
Згідно
із цією ж ст. 59 Закону України "Про
місцеве самоврядування в Україні" виконавчий орган ради в межах своїх повноважень приймає рішення (а
не розпорядження).
Рішення
виконавчого органу приймаються на його засіданні більшістю голосів.
Отже,
на думку позивача, відповідач не мав права вирішувати питання про встановлення
чи затвердження, навіть погодження тарифів на житлово-комунальні послуги,
оскільки Законом України "Про житлово-комунальні послуги" до
повноважень Київської міської державної адміністрації у сфері
житлово-комунальних послуг відноситься лише взаємодія з органами місцевого
самоврядування з питань надання житлово-комунальних послуг та регулювання
цін/тарифів, а також здійснення контролю цін/тарифів на житлово-комунальні
послуги та моніторингу стану розрахунків
за них.
Відповідач - Київська міська державна
адміністрація - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Відповідно
до чинного законодавства (п.2 розділу VII "Прикінцеві положення»Закону
України "Про столицю України -місто-герой Київ") однією з
особливостей здійснення виконавчої влади і місцевого самоврядування в місті
Києві є зосередження у Київській міській державній адміністрації функцій
виконавчої влади і місцевого самоврядування.
Київська
міська рада рішенням від 11.03.99 №161/262 "Про виконавчий орган Київської
міської ради" сформувала власний виконавчий орган на базі Київської
міської державної адміністрації .
З
часу формування Київською міською радою власного виконавчого органу на базі
міської державної адміністрації в м. Києві відсутня Київська міська державна
адміністрація, як місцевий орган державної виконавчої влади, а функції
державної виконавчої влади, визначені законодавством України, здійснює
виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна
адміністрація).
Зазначена правова позиція найшла своє
відображення в рішенні Конституційного Суду України від 25.12.2003 № 21-рп/2003
(справа про особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування
у місті Києві).
Відповідно до ст. 6 Закону України
"Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції
України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України,
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і
делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх
повноважень видає розпорядження.
З урахуванням зазначеного
встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону
згідно ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги"
віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг.
Відповідно до п.2 ч.«а» ст. 28 Закону
України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчого
органу Київської міської ради віднесено встановлення в порядку і межах,
визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних,
транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями
комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в
установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями,
які не належать до комунальної власності.
При цьому, згідно із ст. 31 Закону
України "Про житлово-комунальні послуги" органи місцевого
самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі
економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Встановлені оскаржуваними
розпорядженнями тарифи відповідач вважає економічно обгрунтованими з урахуванням витрат на їх виробництво.
Проаналізувавши
матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те,
що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких
підстав.
По-перше, суд не може
погодитися з висновком позивача про те, що оскаржувані розпорядження прийняті
КМДА на порушення його компетенції.
Згідно ч. 2 п. 1 ст. 7 Закону
України "Про житлово-комунальні послуги" до повноважень органів
місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить
встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
Згідно ст. 5 Закону України "Про
місцеве самоврядування" до системи органів місцевого самоврядування
відносяться, в тому числі, сільські, селищні, міські ради, а також їх виконавчі
органи.
Згідно чинного законодавства - розділу VII Прикінцевих положень Закону
України "Про столицю України - місто-герой Київ" - міська та районні
в місті Києві ради протягом місяця після набрання чинності цим Законом
вирішують питання щодо формування власних виконавчих органів на базі
відповідних державних адміністрацій, які паралельно виконують функції державної
виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві.
Таким чином, Київська міська державна
адміністрація, а також районні у м. Києві державні адміністрації здійснюють
функції як органів місцевого самоврядування (виконавчих комітетів рад), так і
місцевих органів державного управління (місцевих державних адміністрацій).
Зазначена
правова позиція найшла своє відображення в рішенні Конституційного Суду України
від 25.12.2003 № 21-рп/2003 (справа про особливості здійснення виконавчої влади
та місцевого самоврядування у місті Києві).
Конституційний
Суд України, відповідно до зазначеного рішення констатував, що Київська міська
державна адміністрація є єдиним в організаційному відношенні органом, який
виконує функції виконавчого органу Київської міської ради та паралельно функції
місцевого органу виконавчої влади. З питань віднесених, до відання місцевого
самоврядування, цей орган підзвітний і підконтрольний Київській міські раді, а
з питань здійснення повноважень у сфері виконавчої влади -Кабінету міністрів
України.
Відповідно до п.2 ч.«а» ст. 28 Закону
України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчого
органу сільської, селищної, міської ради (в даному випадку - Київської міської
ради) віднесено встановлення в порядку і межах, визначених законодавством,
тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які
надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної
територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з
підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної
власності.
Тобто, до повноважень Київської
міської державної адміністрації як виконавчого органу Київської міської ради
віднесено повноваження встановлювати ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги
згідно ч. 2 п.1 ст. 7 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги".
З огляду на вищенаведене Київською міською
державною адміністрацією при прийнятті оскаржуваних розпоряджень не порушено
визначену законодавством компетенцію.
По-друге, щодо оформлення
оскаржуваних розпоряджень Київської міської державної адміністрації суд
зазначає наступне.
Згідно ст. 59 Закону України
"Про місцеве самоврядування" виконавчий комітет сільської, селищної,
міської, районної у місті ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів
від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним,
міським головою, головою районної у місті ради. Сільський, селищний, міський
голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх
повноважень видає розпорядження.
Відповідно до ст. 6 Закону України
"Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції
України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України,
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і
делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх
повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших
структурних підрозділів - накази.
З огляду на зазначене, в місті Києві
існує єдина посада - Київський міський голова, який відповідно до ст.12 Закону
України "Про місцеве самоврядування в Україні" є головною посадовою
особою територіальної громади м.Києва і очолює виконавчий орган Київради -
Київську міську державну адміністрацію.
Таким чином, формою рішень виконавчого органу
Київської міської ради (Київської міської державнох адміністрації) є
розпорядження, що підписуються Головою Київської міської ради, який одночано
очолює Київську міську державну адміністрацію.
З огляду на наведене рішення
Київської міської державної адміністрації мають оформлюватися саме
розпорядженнями за підписом Київського міського голови.
По-третє, щодо обгрунтованості
встановлених тарифів суд зазначає наступне.
Згідно із ст. 31 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги" органи місцевого самоврядування
затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно
обґрунтованих витрат на їх виробництво.
П. 2 ст. 8 Закону України "Про
житлово-комунальні послуги" стандарти , нормативи, норми, порядки і
правила у сфері житлово-комунальних послуг розробляють і затверджують Кабінет
Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері стандартизації,
центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства,
місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах
їхніх повноважень та згідно із законодавством.
Згідно зазначеної норми закону
Кабінетом Міністрів України затверджено
відповідні порядки формування тарифів на житлово-комунальні послуги, які
дотримано відповідачем при виданні оскаржуваних розпоряджень.
Відповідачем в судовому засіданні
надано докази щодо прийняття обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні
послуги, а також графічні зображення щодо запровадження економічно
обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги у місті Києві, зокрема
висновки державної інспекції контролю за цінами у місті Києві - висновок №1 від
17.10.08 р. щодо розрахунку економічно обгрунтованих планових витрат на
виробництво житлово-комунальних послуг ВАТ "Київводоканал" та
висновок №1 від 20.01.09 р. щодо економічної обгунтованості коригування
індивідуальних складових витрат, за якими відбулися цінові зміни у розрахунку
планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг, визначених висновком
від 10.10.08 р. №41, АЕК "Київенерго".
У відповідності до ст.12 Закону
України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської
діяльності" оскаржувані розпорядження опубліковано у газеті
"Хрещатик" 31.08.2009 № 115.
Київська міська державна
адміністрація як виконавчий орган Київради при виданні розпоряджень щодо
затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги діяла як орган місцевого
самоврядування відповідно до власних (самоврядних) повноважень, передбачених
Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про житлово-комунальні послуги".
Згідно
ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності
суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи
прийняті(вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України; з метю, з якою це повноваження
надано; обгрунтоівано; безсторонньо; добросовісно; розсудливо; з дотриманням
принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
пропорційно; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення,
своєчасно.
З
огляду на вищевикладене у суду немає підстав для висновку про невідповідність
оскаржуваних розпоряджень вказаним вимогам, що є підставою для відмови у
задоволенні позовних вимог.
На
підставі вищевикладеного, ст. 160-163, 186 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. В
задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування розпоряджень
виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації) від 31.08.09 р. №978 "Про встановлення та погодження
тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових
територій", №980 "Про встановлення та погодження тарифів на
комунальні послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення
холодної та гарячої води для населення", №979 "Про погодження тарифів
на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", № 981 "Про затвердження
тарифів на теплову енергію, встановлення та погодження тарифів на комунальні
послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для
населення" - відмовити.
2.
Постанова може бути оскаржена в порядку ст. 186 КАС України.
Суддя Бачун
О.В.