ЛЬВІВСЬКИЙ
АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У
Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня
2009 року
№ 22а-19249/08/9104
Колегія
суддів Львівського апеляційного адміністративного суду у складі:
Носа
С.П., Попка Я.С., Шавеля Р.М., Куземському В.М.,
|
головуючого
судді
суддів
при
секретарі судового засідання
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Луцької
об'єднаної державної податкової інспекції на постанову Господарського суду
Волинської області від 08 грудня 2008 року у справі за адміністративним позовом
Торчинського споживчого товариства до
Луцької об'єднаної державної податкової інспекції про скасування рішення про
застосування штрафних (фінансових) санкцій, -
В
С Т А Н О В И Л А:
Торчинське
споживче товариство звернулось до суду із позовом до Луцької ОДПІ, просило суд
скасувати рішення відповідача від 05.09.2008 року № 0001362303, яким до
товариства застосовано штрафну санкцію в розмірі 15848,05 грн.
Постановою
Господарського суду Волинської області від 08 грудня 2008 року позов
задоволено. Постанова мотивована наступним. Рішенням від 05.09.2008 року №
0001362303 Луцькою ОДПІ до Торчинського споживчого товариства застосовано штрафну
санкцію в розмірі 15848,05 грн., в зв'язку з порушенням товариством п. 2.6
«Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні»,
затвердженого постановою Національного банку України від 15.12.2004 року № 637
та на підставі п. 11 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в
Україні» і ст. 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 «Про
застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки».
Підставою прийняття зазначеного рішення є акт перевірки від 28.08.2008 року №
031806612303 щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері
готівкового та безготівкового обігу господарською одиницею - магазином, що
належить Торчинському споживчому товариству. Перевіркою встановлено, що згідно
з фіскальним звітним чеком № 1072 за 26.08.2008 року з Книги обліку
розрахункових операцій (КОРО) № 0308000674-р/2 магазин здійснив діяльність і
отримав виручку від реалізації продукції в сумі 3169,61 грн. Дана сума не була
оприбуткована в КОРО, а саме відсутній запис в 2 розділі «Облік руху готівки та
сум розрахунків». Фіскальний чек (Z-звіт) за 26.08.2008 року на суму 3169,61
грн. був прикріплений в КОРО. Факт внесення коштів у касу підприємства за
прибутковим ордером в сумі 3169,61 грн. стверджується також касовою книгою
підприємства, оглянутою в судовому засіданні. Відповідно до абзаців 1, 2, 3, 5
п. 2.6 вказаного вище Положення уся готівка, що надходить до кас. має своєчасно
(у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням
готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням
їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього
Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у
касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. у разі проведення
готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК
оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у
повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на
підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК). Суми готівки, що
оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових
(розрахункових) документах. Отже, товариством було допущено порушення порядку
(правил) оприбуткування готівки в касі, але факт оприбуткування готівки в касі
було здійснено. Абзацом 3 ч. 1 ст. 1 Указу Президента України від 12.06.1995
року № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з
регулювання обігу готівки» встановлено, що за неоприбуткування (неповне та/або
невчасне) оприбуткування у касах готівки до суб'єктів підприємницької
діяльності застосовується фінансова санкція у вигляді штрафу у п'ятикратному
розмірі не оприбуткованої суми. Виходячи з положень Указу, штраф за цією нормою
може бути застосований лише у разі встановлення факту неоприбуткування
(неповного та/або невчасного) оприбуткування готівки у касах підприємств. Суд
дійшов висновку, що хоча товариством і було порушено порядок оприбуткування
готівки в касі, проте сам факт оприбуткування готівки (у повному обсязі та
своєчасно) відбувся, що підтверджується прибутковим касовим ордером за
26.08.2008 року та даними касової книги з 15.07.2008 року до 05.09.2008 року.
Постанову
в апеляційному порядку оскаржив відповідач Луцька ОДПІ, вважає, що вона
прийнята з порушенням норм матеріального права, просить постанову скасувати та
прийняти нову, якою в позові відмовити. На обґрунтування вимог апеляційної
скарги зазначає наступне. Позивач здійснював господарську діяльність та отримав
виручку від реалізації продукції на суму 3169,61 грн., дана сума не була
оприбуткована в КОРО, а саме відсутній запис в розділі «Облік руху коштів». В
графі щодо можливих зауважень до Акту перевірки, продавець Смаль Світлана
Сергіївна, яка була присутня при проведенні перевірки, зауважень до Акту не
подала, а в письмових поясненнях зазначила, що вносила виручку в КОРО, оскільки
остання була відсутня магазині. Відповідно до пп. 2.6 «Положення про ведення
касових операцій в національній валюті в Україні» уся готівка, що надходить до
кас, повинна своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі
оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять
готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової
книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівку
в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових
касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО
або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених
готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку
розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Підприємствам, яким Законом України «Про застосування реєстр розрахункових
операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» надано право
проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і
специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим
ордером (продаж проїзних перевізних документів; білетів державних лотерей;
квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо),
дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю
операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і
відображенням у відповідній книзі обліку. Суми готівки, що оприбутковуються,
мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових)
документах. Відповідальність за вищевказане правопорушення передбачена Указом
Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 «Про застосування штрафних
санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» , а саме: за
неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки -
у п'ятикратну розмірі неоприбуткованої суми. Відповідно за результатами
перевірки було винесене рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій
на суму 15848,05 грн.
Заслухавши
суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної
скарги та заперечень на неї, колегія суддів дійшла висновку про те, що
апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до Положення про ведення касових
операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою
Національного банку України від 15.12.2004 року № 637 уся готівка, що надходить
до кас. має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі
оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять
готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової
книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки
в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових
касових ордерів. у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО
або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених
готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку
розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у
відповідних касових (розрахункових) документах.
Як
встановлено в ході судового розгляду справи та підтверджується матеріалами
справи, кошти в сумі 3169,61 грн., отримані магазином, що належить позивачу від
реалізації продукції, не були оприбутковані в Книзі обліку розрахункових
операцій (КОРО), а саме відсутній запис в розділі «Облік руху готівки та сум
розрахунків». Фіскальний чек (Z-звіт) за 26.08.2008 року на суму 3169,61 грн.
був прикріплений в КОРО.
Зазначені
кошти в повному обсязі були внесені 26.08.2008 року в касу магазину, що
підтверджується прибутковим касовим ордером та даними, зазначеними в касовій
книзі, копії яких наявні в матеріалах справи /а.с. 31, 38/.
Згідно
з абз. 3 ч. 1 ст. 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року № 436/95 «Про
застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» за
неоприбуткування (неповне та/або невчасне) оприбуткування у касах готівки до
суб'єктів підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у вигляді
штрафу у п'ятикратному розмірі не оприбуткованої суми.
З
аналізу даної норми вбачається, що фінансові санкції, передбачені нею, можуть
застосовуватись лише у разі встановлення факту неоприбуткування (неповного
та/або невчасного) оприбуткування готівки у касах підприємств, а не за
порушення порядку оприбуткування готівки
Враховуючи
наведене вище, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції
про те, що позивач допустив порушення порядку (правил) оприбуткування готівки в
касі, але факт оприбуткування готівки в касі було здійснено, тому у відповідача
були відсутні правові підстави застосовувати до позивача фінансові санкції,
передбачені абз. 3 ч. 1 ст. 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №
436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу
готівки».
За таких обставин оскаржувана постанова є
законною та обґрунтованою, а доводи апеляційної скарги не спростовують
висновків суду першої інстанції.
Відповідно
до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без
задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої
інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з
додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись
ч. 3 ст. 160, ст. ст. 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205,
ст. ст. 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія
суддів,-
У
Х В А Л И Л А:
Апеляційну
скаргу Луцької об'єднаної державної податкової інспекції залишити без
задоволення.
Постанову
Господарського суду Волинської області від 08 грудня 2008 року у справі за
адміністративним позовом Торчинського споживчого товариства до Луцької об'єднаної державної податкової
інспекції про скасування рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій
- залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає
законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному
порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого
адміністративного суду України протягом одного місяця з дня набрання ухвалою
законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі, відповідно до ч. 3
ст. 160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя С.П. Нос
Судді
Я.С. Попко
Р.М.
Шавель
Ухвала
виготовлена в повному обсязі 27.08.2009 року