Код 05-15 Справа
2а-38/2008р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 квітня 2008 року Докучаєвський міський суд Донецької області у складі:
головуючого - судді Черткової Л.О..,
при секретарі Остапенко
О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в
м. Докучаєвську Донецької області
адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту
населення Докучаєвської міської ради про стягнення недоотриманих сум на
оздоровлення за 2005-2007р ,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача
про стягнення недоотриманих сум на оздоровлення за 2005-2007 роки. В
обґрунтування своїх позовних вимог
позивач вказав, що він є учасником ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії
і йому встановлена інвалідність 3 групи за захворюванням, котре пов'язане з
роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС. Після ліквідації
наслідків аварії на ЧАЕС у нього народилось двоє дітей, 1996 року народження та
1999 року народження. Діти визнані інвалідами, інвалідність пов'язана з
Чорнобильською катастрофою. Докучаєвське УПСЗН за 2005-2007 роки виплатило йому
компенсацію на оздоровлення на дітей за кожного по 90 грн., у той час, коли ст.
48 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, потерпілих
внаслідок Чорнобильської катастрофи” передбачені щорічні компенсаційні виплати
на оздоровлення дітям -інвалідам у розмірі 4 мінімальних заробітних плат.
Недоплата складає 8796,00грн. Також просить визнати дії відповідача щодо
відмови у виплати вказаних сум неправомірними.
Позивач до суду не
з'явився надавши заву, в якій просить справу розглядати без його участі, на
позові наполягає.
Представник відповідача Управління праці та соціального
захисту населення Докучаєвської міської ради в судове засідання не з»явилася,
надавши заяву в якій просить справу розглядати без їх участі, позов не визнають, надавши до суду письмові
заперечення проти позову, пославшись на те, що ст.48 ЗУ « Про статус і
соціальний захист громадян, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи”
передбачена щорічна компенсація на оздоровлення дітям інвалідам , зокрема,
інвалідам третьої групи у розмірах
чотирьох мінімальних заробітних плат. У своїй діяльності управління
керується ст.ст. 62, 63 Закону України „Про статус і соціальний захист
громадян, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи”, згідно яких
застосування цього Закону ( в тому числі ст. 48) проводиться у порядку,
визначеному Кабінетом Міністрів, а фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією
цього Закону, здійснюється за рахунок державного бюджету. Вказані норми Закону
не суперечать Конституції України, оскільки ст.95 Конституції передбачено, що
тільки виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які
видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих
видатків. Фінансування витрат, пов'язаних з виплатою допомоги на оздоровлення
здійснюється за розмірами , визначеними Постановою Кабінету Міністрів
України від 12.07.2005р. № 562 « Про
щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи». ст.77 ЗУ « Про Державний бюджет України на 2006
рік» визначено з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим
законом зупинити на 2006 рік дію абзаців 2,3,4,5,6 та 7 частини першої ,
частини третьої, абзаців другого, третього, четвертого, п'ятого, шостого,
сьомого частини четвертої та частини сьомої ст.48 ЗУ « Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Суд, дослідивши заперечення
відповідача, письмові матеріали справи, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних
підстав.
Позивач є учасником
ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС 1 категорії і йому
встановлена інвалідність 3 групи за захворюванням, котре пов'язане з роботами
по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС. Після ліквідації
наслідків аварії на ЧАЕС у нього народилось двоє дітей, 1996 року народження та
1999 року народження. Діти визнані інвалідами, інвалідність пов'язана з
Чорнобильською катастрофою, у зв'язку з
чим користується правами та пільгами, передбаченими Законом України „Про статус
і соціальний захист громадян, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Ст. 48 вказаного вище
Закону передбачена щорічна компенсація на оздоровлення дітям інвалідам у розмірі 4 мінімальних розмірів заробітної
плати. При цьому, розмір мінімальної заробітної плати визначається на момент
виплати.
Відповідно до ст.83 Закону
України « Про державний бюджет України на 2005 рік»розмір мінімальної
заробітної плати становив з 01.01.2005 року-262 грн.на місяць, з 01.04.2005
року- 290 грн., з 01.07.2005р.-310 грн., з 01.09.2005р.-332 грн.. Зі змісту
Закону не вбачається будь-яких обмежень щодо можливості застосування розміру
мінімальної заробітної плати з метою реалізації статті 48 Закону.
Відповідно до п.30 ст. 71 ЗУ « Про Державний бюджет України на 2007 рік»,
зупинена на 2007 рік дія абзаців 2,3,4,5,6,7 частини першої , частини третьої,
абзаців другого, третього, четвертого, п*ятого, шостого, сьомого частини
четвертої та частини сьомої ст.48 Закону України « Про статус та соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в частині
виплат компенсації і допомог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної
плати.
Однак рішенням Конституційного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 року п.30
ст.71 ЗУ « Про Державний бюджет України на 2007 рік» визнано неконституційним.
Діючи закони не містили
обмежень щодо застосування ст.48 Закону України « Про статус та соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Оскільки ні Верховна рада України, ні Кабінет
Міністрів України в 2005 році будь-яких рішень із цих питань не приймали, то
виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними
нормативними актами при вирішенні даного спору, застосуванню підлягає саме ст.
48 Закону України « Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не Постанова Кабінету Міністрів
України.
За таких обставин та з
урахуванням вимог ст.48 Закону України « Про статус та соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», відповідач
повинен виплатити позивачу щорічну допомогу на оздоровлення за 2005 рік,
виходячи із суми мінімальної заробітної плати на момент виникнення права на
виплату.
ОСОБА_1. 05.12.2005 року було
виплачено на дітей по 90.00 грн., 31.10.2007р.- 90 грн..
З урахуванням отриманої позивачем суми 90.00 грн. на доньку та розміру мінімальної заробітної плати,
встановленої на момент виплати 460,00грн., на користь позивача за 2007 рік
підлягає стягненню допомога на оздоровлення в розмірі 1750 грн. (460х4-90).
З урахуванням отриманої позивачем суми 90.00 грн. на сина та розміру мінімальної заробітної плати,
встановленої на момент виплати 460,00грн., на користь позивача за 2007 рік
підлягає стягненню допомога на оздоровлення в розмірі 1750 грн. (460х4-90).
З урахуванням отриманої
позивачем суми 90.00 грн.на доньку та
розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виплати 332 грн.,
на користь позивача за 2005 рік підлягає
стягненню допомога на оздоровлення в розмірі
1238,00 грн. (332х4-90).
З урахуванням отриманої
позивачем суми 90.00 грн. на сина та
розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виплати 332 грн.,
на користь позивача за 2005 рік підлягає
стягненню допомога на оздоровлення в розмірі
1238,00 грн. (332х4-90).
В частині стягнення
щорічних виплат на оздоровлення за 2006 рік слід відмовити, оскільки відповідно
до п.37 ст. 77 ЗУ « Про Державний бюджет України на 2006 рік», зупинена на 2006
рік дія абзацу 3 частини 4 ст.48 Закону України « Про статус та соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в частині
виплат компенсації і допоміг у розмірах відповідно до мінімальної заробітної
плати.
Відповідно до ст.48
спеціального Закону та приписів п.п.1-3 Порядку використання коштів державного
бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи, затвердженого Постановою КМ України № 936 від 20.09.2005р у
управління праці та соціального захисту
населення з'явився обов'язок щодо реалізації механізму фінансування
випадків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм
соціального захисту населення щодо, зокрема, пільг громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Статтею 63 спеціального
Закону фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється
за рахунок Державного бюджету України.
На підставі викладеного, ст. 48 Закону України „Про статус і
соціальний захист громадян, потерпілих внаслідок Чорнобильської
катастрофи”, п.37 ст. 77 ЗУ « Про
Державний бюджет України на 2006 рік»,ст.83 Закону України « Про державний
бюджет України на 2005», керуючись ст. 10, 11, 69, 158-163, 186 Кодексу
Адміністративного Судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до Управління праці та
соціального захисту населення Докучаєвської міської ради про стягнення
недоотриманих сум на оздоровлення за 2005-2007 рік задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління праці та соціального захисту
населення Докучаєвської міської ради щодо відмови доплати недотриманої суми на оздоровлення за 2005р., за 2007р.
Стягнути з управління праці та соціального захисту населення м.
Докучаєвська за рахунок Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 2476
грн. недоплаченої суми щорічної допомоги
на оздоровлення дітей -інвалідів ОСОБА_2, 1999 р.н. та ОСОБА_3, 1996 р.н., за 2005 рік., 3500 грн. недоплаченої суми
щорічної допомоги на оздоровлення дітей -інвалідів ОСОБА_2, 1999 р.н. та
ОСОБА_3, 1996 р.н., за 2007 рік, а
всього 5976,00 грн..
В частині стягнення допомоги на оздоровлення за 2006 рік відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Апеляційного суду
Донецької області через суд першої інстанції
шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови заяви про
апеляційне оскарження і поданням після
цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної
інстанції.
Постанова віддрукована суддею у нарадчій кімнаті.
Суддя