Справа №2а- 109/09
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
6
травня 2009 року
м.Гола Пристань
Голопристанський районний
суд Херсонської області
у
складі: головуючого судді :
Ширінської О.Х.,
при секретареві: Бакай В.В.,
за участю представника
відповідача: ОСОБА_1,
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом
ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області,
управління Пенсійного фонду України в Голопристанському районі Херсонської
області про зобов'язання нарахувати суму недоплаченої щомісячної державної
допомоги «Дітям війни» за період 2006-2007 років,-
в с т а н о в и в:
Позивач
звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в
Херсонській області. Ухвалою суду до участі у справі за клопотання позивача
було залучено в якості співвідповідача управління Пенсійного фонду України в
Голопристанському районі Херсонської області.
У
своїй заяві позивач зазначає, що відповідно до ст.6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни», пенсії «Дітям війни» повинні бути підвищені на
30% мінімальної пенсії за віком, визначеної ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування». Однак, відповідачі підвищення до пенсії не
здійснили. Тому, вважає їх дії неправомірними. При цьому, позивач просить суд
відновити пропущений строк для звернення до суду за захистом порушених прав,
свобод та інтересів за період з 01.01.2006 року до 31.12.2007 року, зобов'язати
Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та управління
Пенсійного фонду України у Голопристанському районі Херсонської області
нарахувати на його користь недоплачену як «Дитині війни», щомісячну державну
соціальну допомогу за період 2006-2007 років у розмірі 2733 грн.30 коп.
Причиною пропуску строків звернення до суду позивач зазначає запізнє
ознайомлення з статтями, щодо висвітлення спірного питання у засобах масової
інформації, а також ухвалення Конституційним Судом України лише 9.07.2007 року
рішення стосовно визнання неконституційними положень деяких законодавчих актів,
стосовно призупинення нарахування соціальних виплат «дітям війни».
Представник управління Пенсійного фонду
України в Голопристанському районі Херсонської області ОСОБА_1 в судовому
засіданні позов не визнала, пояснивши, що відсутність законодавчого
врегулювання спірного питання позбавляє можливості здійснити перерахунок пенсії
позивачу. Окрім того, бюджетом не передбачено коштів на зазначені соціальні
допомоги, тому просить у позові відмовити. Крім того, представник відповідача
вважає, що підстави для поновлення позивачеві строку звернення до суду
відсутні.
Заслухавши пояснення представника
відповідача, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає
частковому задоволенню з наступних підстав:
Враховуючи, що відповідно до пп.2 п.2.1
та пп.7 п.2.2 «Положення про районні управління Пенсійного фонду України в
районах, містах і районах у містах», затвердженого Постановою правління
Пенсійного фонду України № 8-2 від 30.04.2002 р., на управління Пенсійного
фонду України в Голопристанському районі Херсонської області покладено
обов'язок своєчасного нарахування, перерахування та виплати пенсій, як органу
Пенсійного фонду України на місцях. Тому, Головне управління Пенсійного фонду
України в Херсонській області є неналежним відповідачем по справі.
Судом встановлено, що позивач
відповідно до ст.1 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», даних паспорта,
пенсійного посвідчення, віднесена до категорії «Дітей війни», що не
заперечується відповідачем.
За змістом ст.6 ЗУ «Про соціальний
захист дітей війни», «Дітям війни» пенсія підвищується на 30% мінімального
розміру пенсії за віком, відповідно до п.1 р.4 «Заключного положення» вказаного
Закону останній вступає в силу з 01.01.2006р.
Дія ст.6 вказаного Закону у 2007 році була
зупинена п.12 ст.71 ЗУ «Про Державний бюджет на 2007 рік» від 19.12.2006 року,
який набрав чинності з 01.01.2007 року,
а ст.111 цього з Закону було встановлено, що у 2007 році підвищення до пенсії
або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги,
яка виплачується замість пенсії,
відповідно до ст.6 ЗУ «Про
соціальний захист дітей
війни» виплачується особам, які є
інвалідами (крім тих, на яких
поширюється дія ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту»), у розмірі 50% від розміру надбавки, встановленої для
учасників війни.
Рішення про підвищення позивачу пенсії на
30% мінімального розміру пенсії за віком, як «Дитині війни», відповідачем до
теперішнього часу прийнято не було, нарахування відповідно до зазначеного
закону не проведені.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України
органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи
зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.
Рішенням Конституційного Суду України від
9.07.2007 року №6рп/2007 по справі №1-29/2007 були визнані такими, що не
відповідають конституції(є неконституційними) окремі положення ЗУ «Про
Державний бюджет на 2007 рік», зокрема, положення п.12. ст.71, яким було
припинено на 2007 рік дію ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст.152 Конституції України -
закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані
неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом
України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, рішення Конституційного Суду
України має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді
позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей
зазначених законів, що визнані неконституційними та є обов'язковим до виконання
на території України, остаточним і не може бути оскаржене, а у рішенні
Конституційного Суду України щодо відповідності Конституції
України(конституційності) правових актів вони визнаються нечинними на майбутнє.
Тому, положення ЗУ «Про Державний бюджет на
2007 рік», зокрема, положення п.12. ст.71, яким було припинено на 2007 рік дію
ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», втратили чинність 09.07.2007р., а
норми ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» є діючими з 09.07.2007 р., і
відповідач зобов'язаний був здійснити позивачу нарахування підвищення до
пенсії, у відповідності до зазначених рішень Конституційного Суду України, але
відповідач відмовився це робити.
На час розгляду цієї справи судом, розмір
мінімальної пенсії за віком визначений ст.28 ЗУ «Про загальнообов`язкове
державне пенсійне страхування», згідно з
якою, мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму встановленого
для осіб що втратили працездатність.
Відповідно до ч.1 ст.2 ЗУ «Про прожитковий
мінімум» від 15 липня 1999 року, прожитковий мінімум застосовується для
встановлення розмірів мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за
віком.
Згідно з ч.1 ст.28 Закону України
«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від
09.07.2003р. (зі змінами та доповненнями) та відповідно до ст.62 Закону України
«Про державний бюджет України на 2007 рік» р озмір
мінімальної пенсії за віком з 1 січня по 31 березня 2007р. становив 380грн., з
1 квітня по 30 вересня 2007р. - 410,06грн. (406грн.+ 1%(4,06грн.) та з 1 жовтня
по 31 грудня - 415,11грн. (411+1%(4,11грн.). Отже 30 відсотків від мінімальної
пенсії за віком з 1 січня по 31 березня 2007 р. складає 114 грн.(380 * 0,30), з
1 квітня по 30 вересня 2007р. - 123 грн.
02 коп. (410,06 * 0,30) та з 1 жовтня по 31 грудня - 124 горн. 53 коп. (415,11
* 0,30)
Відтак, враховуючи вищевикладене,
сума недоотриманої позивачем щомісячної соціальної державної допомоги з липня
по грудень 2007р. у загальному розмірі складає
742 грн. 65 коп.
ЗУ «Про Державний бюджет України на 2006
рік» 323 5-IV вiд 20.12.2005р. ст.110 було встановлено, що пільги дітям війни,
передбачені ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», у 2006 році
запроваджуються поетапно, за результатами виконання бюджету у першому пiврiччi,
у порядку, визначеному КМУ за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з
питань бюджету.
Відповідно до ч.2 ст.99 КАС України для звернення до суду за захистом прав,
свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не
встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналась або повинна була
дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Так ЗУ «Про соціальний захист дітей війни»
вступив в силу 01.01.2006 р. Відповідно, не отримавши соціальну допомогу,
передбачену цим законом, позивач з цього часу повинна була дізнатись про
порушення своїх прав. Юридична необізнаність позивача не може бути визнана
поважною причиною для поновлення строку звернення до суду. Закони, інші
нормативно-правові акти є доступними для ознайомлення всіма громадянами,
можливість обізнаності людини про те чи інше положення законодавства залежить
виключно від бажання людини. Таким чином суд вважає, що вимога позивача, щодо відновлення
пропущеного строку для звернення до суду за період з 1.01.2006р. по 8.07.2007р.
та зобов'язання відповідача до вчинення нарахування за вказаний період не
підлягає задоволенню.
Законом України «Про Державний бюджет
України на 2007 рік» від 19.12.2006 року, який набрав чинності 01.01.2007 року,
скасовано відповідні соціальні допомоги зазначеній категорії громадян. В
подальшому, вказані положення ЗУ «Про Державний бюджет України на 2007 рік»,
щодо скасування соціальної допомоги «дітям війни» визнано неконституційними.
Тому, з 9.07.2007 р., для позивача починається строк позовної давності.
Суд критично відноситься до пояснень
представника відповідача відносно того, що перерахунок пенсії здійснити
неможливо тому, що відсутній законодавчо-врегульований механізм перерахунку
пенсій та відсутність бюджетних коштів на зазначені соціальні допомоги,
оскільки це суперечить діючому законодавству.
При прийнятті рішення, суд враховує також
те, що позивачу була нарахована та виплачувалася пенсія відповідачем, який
повинен був самостійно здійснити нарахування та виплату щомісячного підвищення
до пенсії позивачу відповідно до діючого законодавства.
Враховуючи зазначене, суд вважає, що
позивач має право на щомісячне підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної
пенсії, а саме - за період з 09.07.2007р. по 30.09.2007 р. в розмірі 123,02грн.
на місяць, за період з 01.10.2007р. по 31.12.2007р. - 124,53грн. на місяць. У
зв'язку з цим, дії відповідача, щодо відмови позивачу у перерахунку підвищення
до пенсії є неправомірними, оскільки вони не відповідають вимогам ЗУ «Про
соціальний захист дітей війни», згідно якого позивач має право на щомісячне
підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Керуючись, ч.2 ст.19, ст.152 Конституції
України, рішенням Конституційного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 року по
справі №1-29/2007, ст.ст.8, 9, ч.2 ст.99, ст.ст.159-163 КАС України, ст.ст.1, 6
ЗУ «Про соціальний захист дітей війни»,
ЗУ «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року, ст.28
ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», ст.2 ЗУ «Про
прожитковий мінімум» від 15.08.1999 року, ст.110 ЗУ «Про Державний бюджет
України на 2006 рік» вiд 20.12.2005р., суд, -
п о с т а н о в и в:
Позовні вимоги ОСОБА_2 до Головного
управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, управління
Пенсійного фонду України в Голопристанському районі Херсонської області про
зобов'язання нарахувати суму недоплаченої щомісячної державної допомоги «Дітям
війни» за період 2006-2007 років задовольнити частково.
Відмовити
ОСОБА_2 в поновленні строку звернення до суду щодо нарахування сум
недоплаченої щомісячної державної допомоги «Дітям війни» за період з 1.01.2006
року по 8.07.2007 року включно.
Зобов'язати управління Пенсійного фонду
України в Голопристанському районі Херсонської області здійснити нарахування
підвищення до пенсії ОСОБА_2 у розмірі 30% мінімального розміру пенсії за віком
з розрахунку за період з 09.07.2007 р. по 30.09.2007 р. - 123 грн. 02 коп. на
місяць, та за період з 01.10.2007р. по 31.12.2007р. - 124 грн. 53 коп. на місяць. у загальному
розмірі 742 грн. 65 коп.
В
задоволенні решти позовних вимог відмовити за необґрунтованістю.
Постанова може бути оскаржена в
апеляційному порядку через Голопристанський районний суд Херсонської області
шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня винесення постанови заяви про
апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20-ти днів апеляційної
скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції або в порядку ч.5 ст.186
КАС України.
Суддя
О.Х.Ширінська